Een verbonden partij is een rechtspersoon waarin de gemeente zowel bestuurlijk als financieel een belang heeft. Onder bestuurlijk belang verstaan we een zetel in het bestuur of een stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen beschikbaar stelt, die zij mogelijk kwijt is in geval van een faillissement van de verbonden partij.
Rechtspersonen zijn in te delen naar privaatrechtelijke rechtspersonen en de publieksrechtelijke rechtspersonen.
Bij de privaatrechtelijke rechtspersonen gaat het primair om een stichting/vereniging, de NV, de BV en de CV. De privaatrechtelijke organisaties vinden hun wettelijke oorsprong in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Bij de publieke rechtspersonen gaat het primair om de Gemeenschappelijke Regeling (in verschillende verschijningsvormen), die hun basis vinden in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Verder bestaat er nog de combinatievorm, zoals de P.P.S.-constructie (publiek-privaatrechtelijke samenwerking). Het deelnemingenbeleid van de gemeente Eindhoven is verankerd in de nota 'Op afstand verbonden'. Deze nota is geactualiseerd in 2018 en geeft een bestuurlijk-juridisch, financieel en organisatorisch kader voor de (privaatrechtelijke) deelnemingen en de (publiekrechtelijke) openbare lichamen, waaraan de gemeente bevoegdheden en taken heeft overgedragen. Het deelnemingenbeleid gaat uit van actief aandeelhouderschap om de publieke belangen binnen de verbonden partijen te borgen.
Als aandeelhouder wil de gemeente op de volgende terreinen actief invloed uitoefenen: strategie (onder andere koersbepalende investeringen), beloningen in de (semi)publieke sector (Wet Normering Topinkomens), maatschappelijk verantwoord ondernemen (waaronder social return), risicobeheersing, eigen vermogen, benoemingen bestuurders en commissarissen (met aandacht voor diversiteit) en duurzaamheid. Tussen een verbonden partij en de gemeente kunnen ook andersoortige relaties bestaan, bijvoorbeeld subsidies, inkoop en ter beschikking stelling van vastgoed.
Op de volgende pagina is uiteengezet:
- In welke verbonden partijen de gemeente Eindhoven participeert (officiële benaming); ·Welke type rechtsvorm de verbonden partij heeft;
- Op welke wijze de gemeente een bestuurlijk belang heeft in de verbonden partij;
- Relevante ontwikkelingen die verwacht worden en eventuele risico’s die van invloed zijn op onze financiële positie.
- In de jaarrekening 2020 zijn van een aantal verbonden partijen de concept cijfers over 2020 opgenomen op basis van het concept jaarverslag 2020. In de jaarrekening 2021 zijn deze geactualiseerd naar de definitieve cijfers over 2020 op basis van het definitief jaarverslag 2020. Door deze actualisatie zijn de vergelijkende cijfers over 2020 niet altijd overeenkomstig de cijfers zoals in de gemeentelijke jaarrekening 2020 opgenomen.
(bedragen in onderstaande tabel x € 1.000)
Naam verbonden partij | Taakveld | |||||||
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||||
Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorziening Regio Eindhoven (GRWRE) | 6.4 | |||||||
Korte toelichting | De GRWRE behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), loonkostensubsidie en beschut werken. Daarnaast zijn er gezamenlijk participatietaken afgesproken in de keten van Werk en Inkomen. Ergon en het Participatiebedrijf zijn de uitvoeringsorganisatie van de GRWRE. Ergon is de uitvoeringsorganisatie van de Participatiewet en de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening voor de gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Het Participatiebedrijf van de GRWRE brengt de talenten/competenties van bijstandsgerechtigden in beeld en zorgt ervoor dat mensen vaardigheden opdoen zodat ze bemiddeld kunnen worden naar betaald werk. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GRWRE behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), loonkostensubsidie en beschut werken. Daarnaast zijn er gezamenlijk participatietaken afgesproken in de keten van Werk en Inkomen. Ergon en het Participatiebedrijf zijn de uitvoeringsorganisatie van de GRWRE. Ergon is de uitvoeringsorganisatie van de Participatiewet en de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening voor de gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Het Participatiebedrijf van de GRWRE brengt de talenten/competenties van bijstandsgerechtigden in beeld en zorgt ervoor dat mensen vaardigheden opdoen zodat ze bemiddeld kunnen worden naar betaald werk. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Het bestuur bestaat uit het Algemeen Bestuur (AB), het Dagelijks Bestuur (DB) en de Voorzitter. Het DB bestaat uit de leden van het AB. Het AB benoemt uit zijn midden een voorzitter van het AB die tevens voorzitter is van het DB. De voorzitter vertegenwoordigt Ergon in- en buiten rechte. Het AB, DB en de voorzitter kunnen commissies van advies instellen. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Het AB bestaat uit 10 leden, 2 collegeleden uit elke gemeente. Vanuit Eindhoven zijn dit wethouder Torunoglu en wethouder Oosterveer. Het DB kent 3 leden, te weten een van zetel Veldhoven (voorzitter), zetel Valkenswaard en een zetel voor Eindhoven (plv. voorzitter). | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Wordt op getoetst. Uit navraag blijkt dat er geen bestuurders zijn bij Ergon die een salaris ontvangen groter dan de norm. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De GRWRE voert de Wsw, LKS (Banenafspraak), beschut werk en re-integratietaken uit. Daarmee voeren zij belangrijke taken in het kader van MVO uit. | |||||||
Geleverde prestaties | Levering prestaties: de belangrijkste taakstellingen zijn:
Realisatie doelstellingen: | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Er is sprake van een landelijk risico op het gebied van de WSW vanwege een lagere rijkssubsidie per WSW-werkplek (de zogenaamde efficiëncykorting), vergrijzing van de doelgroep en een lager volume Wsw-werknemers. Op termijn zijn er nog andere risico's die verband houden met Rijksmaatregelen als de Wet arbeidsmarkt in Balans, fiscale wetgeving etc. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
685 | 9.787 | 12.425 | 2.625 | 7.239 | 11.585 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de definitieve jaarrekening 2021. | |||||||
GR Centrum Uitvoering reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | 7.3 | |||||||
Korte toelichting | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid.Cure doet dit door de focus te leggen op 4 kernwaarden, zijnde 100% hergebruik van de huishoudelijke afvalstromen, het optimaliseren van het serviceniveau voor de burgers, het beheersen en optimaliseren van de kosten en de inzet van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Hierdoor kan het product afval verder ontwikkeld worden tot nieuwe grondstoffen en kan onder andere de werkgelegenheid en de circulaire regionale economie worden gestimuleerd. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Voor zowel het AB alsook het DB geldt één stem per lid, de voorzitter inbegrepen. Bij staking der stemmen heeft de voorzitter een doorslaggevende stem.
| |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Niet van toepassing: het betreft aangestelde bestuurders van gemeenten (vanuit hun functie als wethouder) en een ambtenaar als directeur, ingepast in de lokaal gemeentelijke CAR structuur. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Cure staat op de PSO-Prestatieladder op Trede 3. Dat betekent dat ze koploper zijn als het gaat om werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie. Naast het bieden van kansen aan deze mensen om werkzaam te zijn worden ze ook opgeleid door Cure. Hierdoor vergroten zij hun kansen om door te stromen naar een regulier betaalde baan in onze samenleving. In 95% van de gevallen stromen de medewerkers uit naar een regulier betaalde baan. De nieuwe milieustraat + kantoor Cure op lokatie GDC Acht zijn duurzaam en toekomstbestendig gebouwd. | |||||||
Geleverde prestaties | Het afval in Eindhoven is in 2021 binnen de ruimte van de begroting ingezameld en verwerkt. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico's bij Cure zijn: | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
-1.152 | 36.621 | -1.152 | 261 | 38.119 | -524 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de concept jaarrekening 2021. | |||||||
GR GGD Brabant Zuidoost | 7.1 | |||||||
Korte toelichting | De GGD Brabant Zuidoost heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publiekr gezondheidszorg (PG) en de ambulance zorg (AZ).De GGD Brabant Zuidoost vervult daartoe de volgende kerntaken:·Infectieziektenbestrijding;·medische milieukunde;·toezichthoudende taken (o.a. kinderopvang, WMO);·jeugdgezondheidszorg 4-18 jaar;·onderzoek en beleidsadvisering;·gezondheidsbevordering;·ambulancezorg. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GGD Brabant Zuidoost heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publiekr gezondheidszorg (PG) en de ambulance zorg (AZ). De GGD Brabant Zuidoost vervult daartoe de volgende kerntaken:
| |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeentebestuurders zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de GGD. Het algemeen bestuur (AB) stelt de hoofdlijnen van het GGD beleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur (DB) ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het AB. Het AB en DB vergaderen ca. 5 keer per jaar. Stemverhouding:
Aandeel jaarlijkse bijdrage:
| |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Namens gemeente Eindhoven maakt wethouder Richters deel uit van het AB en DB van de GGD-BZO. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | In 2021 werd voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Bij de GGD-BZO ontvangt de directeur de hoogste beloning. Deze beloning valt ruimschoots onder het genoemde bezoldigingsmaximum. De definitieve jaarrekening 2021 is nog niet ontvangen. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Dit zit opgesloten in het feit dat zij in het leven geroepen zijn voor het uitvoeren van een wettelijke taak (Wet Publieke Gezondheid). | |||||||
Geleverde prestaties | De belangrijkste ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft gekregen in 2021 zijn: | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste ontwikkelingen waarmee de GGD Brabant Zuidoost in 2021 te maken heeft gekregen zijn:
Financieel: | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
12 | 28.707 | 4.707 | 940 | 30.526 | 4.420 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de definitieve jaarstukken 2021. Het positieve resultaat 2021 van € 12.000 heeft voor € 45.000 betrekking op het programma Publieke Gezondheid en voor -/- € 33.000 op het programma Ambulancezorg. | |||||||
GR Metropoolregio Eindhoven | 0.1 | |||||||
Korte toelichting | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. De focus van het vigerende samenwerkingsakkoord 2019-2022 ligt op het terrein van Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie Landelijk Gebied. Binnen deze focus zijn o.a. de uitvoering van het Stimuleringsfonds en de functie van betaalautoriteit en aandeelhouder Brainport Development NV door de 21 samenwerkende gemeenten belegd. Inspelend op de actualiteit van de coronacrisis is aanvullend, in opdracht van het DB MRE, een Herstelaanpak Breed Economisch Vestigingsklimaat ontwikkeld. Deze is in 2020 en 2021 tot uitvoering gebracht.Tot slot maakt ook het Regionaal Historisch Centrum (RHCe) onderdeel uit van de GR-MRE. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. De focus van het vigerende samenwerkingsakkoord 2019-2022 ligt op het terrein van Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie Landelijk Gebied. Binnen deze focus zijn o.a. de uitvoering van het Stimuleringsfonds en de functie van betaalautoriteit en aandeelhouder Brainport Development NV door de 21 samenwerkende gemeenten belegd. Inspelend op de actualiteit van de coronacrisis is aanvullend, in opdracht van het DB MRE, een Herstelaanpak Breed Economisch Vestigingsklimaat ontwikkeld. Deze is in 2020 en 2021 tot uitvoering gebracht. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Financiële jaarlijkse bijdrage geschiedt op basis van (relatief) inwoneraantal. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Burgemeester Jorritsma van Eindhoven heeft medio oktober 2020 in verband met de bestrijding van de coronacrisis tijdelijk het voorzitterschap van de Metropoolregio Eindhoven overdragen aan vice-voorzitter Blanksma, burgemeester van Helmond. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De organisaties van de Metropool Regio Eindhoven (MRE) en RHCe kennen een beperkte omvang, waarbij het merendeel van de begroting bestaat uit de kosten van personeel, bedrijfsvoering en gebouwen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt hierbij continue nagestreefd. | |||||||
Geleverde prestaties | Metropoolregio Eindhoven (MRE): specifiek vermeldenswaardige resultaten in 2021: M.b.t. het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe) is eind 2021 door het dagelijks bestuur ingestemd met een plan van aanpak om te komen tot besluitvorming in 2022 over de toekomstige bestuurlijke positie van het RHCe. M.b.t. Gulbergen, is een proces gestart om te komen tot een ontwikkeling van het gebied en een overdracht van eigendom, exploitatie en beheer aan een marktpartij. Dit proces loopt door in 2022. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Metropoolregio Eindhoven: 2022 is het laatste jaar van het huidige samenwerkingsakkoord. In 2022 wordt het nieuwe samenwerkingsakkoord voorbereid. Het nieuwe samenwerkingsakkoord zal eind 2022 voor zienswijze aan de 21 raden worden aangeboden en vervolgens door het Algemeen Bestuur MRE worden vastgesteld. Gulbergen: de voormalige stortplaats is officieel nog niet gesloten en de nazorg niet overgedragen aan de Provincie Noord Brabant. De voornaamste reden hiervoor is dat er tussen de stortplaatsen en de provincie Noord Brabant nog geen overeenstemming is over de voorwaarden van sluiting en overdracht. Vanuit strategische overwegingen heeft de Metropoolregio Eindhoven eind 2020 de erfpacht met Attero beëindigd. Hierdoor werd de Metropoolregio Eindhoven weer volledig eigenaar van het Landgoed. Doordat de Metropoolregio Eindhoven nu weer volledig eigenaar is van het gebied, is het mogelijk dit gebied integraal te gaan ontwikkelen. Het belangrijkste risico is of er voldoende belangstelling uit de markt is om het landgoed aan te kopen met een ontwikkel- en exploitatieafspraak die voldoet aan de planologische verwachtingen van MRE (in casu de 21 MRE-gemeenten), met daarbij in het bijzonder de beide grondgebiedgemeenten. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
598 | 14.427 | 14.325 | 13.306 | 14.524 | 17.743 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de concept jaarrekening 2021. Het positieve resultaat 2021 van € 598.000 heeft voor € 526.000 betrekking op MRE en voor € 72.000 heeft betrekking op RHCe. | |||||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | 7.4 | |||||||
Korte toelichting | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur levert de Odzob een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB is voor circa 30% landelijk opgelegd als verplichte basistaak, de rest van de taken zijn verzoektaken. En door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur levert de Odzob een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB is voor circa 30% landelijk opgelegd als verplichte basistaak, de rest van de taken zijn verzoektaken. En door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage, op basis van omzet, bepaald in 2016 (jaarrekening, afgerond)): Het openbaar lichaam heeft een algemeen bestuur (AB). Gedeputeerde Staten en de colleges wijzen uit hun midden ieder één lid van het AB aan. De ODZOB kent 22 deelnemers. De voorzitter wordt door en uit het AB aangewezen. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit minimaal 3 leden en maximaal 6 leden waaronder de voorzitter. De leden worden uit en door het AB gekozen. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Bij de verbouwing van kantoorruimte als gevolg van de groei van de organisatie is LED-verlichting toe gepast. Er zijn ook elektrische bedrijfsauto’s geleased. Het facilitaire team is uitgebreid met een gastvrouw via de Ergon (SW bedrijf). Voor wat betreft inkoop is ingezet op verdere verduurzaming van de bedrijfsvoering. | |||||||
Geleverde prestaties | De opgedragen taken (basis, verzoek, collectief, intensivering) zijn volgens planning gerealiseerd binnen de ruimte van de begroting 2021. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en risico's zijn: | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
1.046 | 5.150 | 3.266 | 354 | 4.523 | 2.429 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de concept jaarrekening 2021. Het resultaat 2021 is incl. mutaties reserves. | |||||||
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) | 1.1 | |||||||
Korte toelichting | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage) 2021:
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financiën & Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen(2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Daarnaast zijn er drie bestuurlijke vooroverleggen waarin onderwerpen met betrekking tot crisisbeheersing, incidentbestrijding en risicobeheersing met enkele burgemeesters inhoudelijk worden voorgesproken. Het AB bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Bij het nemen van besluiten door het AB tot vaststelling van de jaarrekening en tot vaststelling van de begroting en begrotingswijzigingen brengen de leden die een gemeente vertegenwoordigen tot 20.000 inwoners 1 stem uit. De leden die een gemeente vertegenwoordigen met 20.000 of meer inwoners brengen 2 stemmen uit vermeerderd met een stem per volledig veelvoud van 15.000 inwoners, waarmee het aantal van 20.000 inwoners door die gemeente wordt overschreden. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Met betrekking tot de gemeente Eindhoven hebben zich geen wisselingen voorgedaan. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Binnen de VRBZO valt, gezien het criteria van de dagelijkse leiding over de gehele veiligheidsregio, alleen de directeur onder de meldingsplicht Wet Normering Topinkomens (WNT). Op basis van de concept jaarstukken 2021 voldeed de VRBZO aan de WNT. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | In de concept jaarstukken 2021 VRBZO is niet specifiek iets over dit onderwerp opgenomen. | |||||||
Geleverde prestaties | Voor de in 2021 geleverde prestaties verwijzen we naar de concept jaarverslag VRBZO 2021, die onderdeel is van de concept jaarstukken VRBZO 2021. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Zie hiervoor paragraaf 4.1 Risicobeheersing en weerstandsvermogen van het concept jaarverslag VRBZO 2021. Hierin is o.a. het volgende opgenomen: VRBZO heeft in 2019 de beleidsnota Risicomanagement & Weerstandsvermogen geëvalueerd en herijkt. De beleidsnota is door het Algemeen Bestuur vastgesteld voor de periode 2020 - 2023. De belangrijkste beleidsuitgangspunten voor VRBZO op gebied van risicomanagement zijn:
In hoofdstuk 1 van het concept Jaarverslag VRBZO 2021 zijn de Bestuurlijk relevante ontwikkelingen 2021 aangegeven. Dit betreft: Coronacrisis (Covid-19) Visie 2025 Bijstand hoogwater buurregio’s Omgevingswet Reorganisatie sector Incidentbestrijding | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
-73 | 37.195 | 2.145 | 265 | 43.051 | 2.483 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de concept jaarrekening 2021. Voor een toelichting verwijzen we naar de concept jaarstukken VRBZO 2021, waarbij het negatieve resultaat m.n. wordt veroorzaakt door een negatief resultaat op de onderdelen 'Opleiden brandweermedewerkers' en 'Onderhoud brandweervoertuigen'. | |||||||
. | ||||||||
Vennootschappen en coöperaties | ||||||||
BNG Bank N.V., gevestigd te Den Haag | 0.5 | |||||||
Korte toelichting | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||||||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,3% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in Algemene vergadering van Aandeelhouders (AvA; geen actieve vertegenwoordiging vanwege beperkt aandeelbelang). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | AvA 22 april 2021: | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Voor de BNG bank NV is de wet Normering Topinkomens niet van toepassing. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | In 2020 heeft BNG Bank haar strategie aangescherpt en kiest ervoor om zich exclusief te richten op de publieke sector, gedreven door maatschappelijke impact. De focus ligt op 4 sustainable goals, waarmee de bank, samen met publieke klanten het verschil wil maken: Goede gezondheid en welzijn, kwaliteitsonderwijs, betaalbare duurzame energie en duurzame steden en gemeenschappen. BNG bank wil actief kunnen sturen op het vergroten van de maatschappelijke impact en gaat deze impact meten en rapporteren. | |||||||
Geleverde prestaties | De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De naar risico’s afgewogen solvabiliteitsratio’s van de BNG bank blijven op een hoog niveau. Het leverage ratio van de bank is 10,8% Dit is een stijging ten opzichte van eerdere jaren als gevolg van de nieuwe Capital Requirements Directive. BNG Bank vindt dat de dividenduitkering aan aandeelhouders niet mag worden geraakt door de niet toegekende extra rentekorting als gevolg van een procesmatige fout. Om die reden keert de BNG bank in 2021 een dividendpercentage uit van 60% (2020: 50%) over de winst na belasting. Voor de gemeente Eindhoven betekent dit een dividend van € 391.248. Uitkering van het dividend over 2021 vindt plaats in 2022. Het dividend over 2020 (€ 310.596) heeft plaatsgevonden in oktober 2021. Kredietbeoordelaar Fitch Ratings geeft de BNG bank AAA rating. De ratings van Moody's, Standard& poor’s en Fitch Ratings zijn nu allemaal triple A. Hiermee behoort BNG bank tot de veiligste banken ter wereld. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
236.000 | 143.995.000 | 5.062.000 | 221.000 | 155.262.000 | 5.097.000 | |||
Toelichting finan- | De nettowinst over 2021 bedraagt € 236 miljoen. Dit is een stijging van € 15 miljoen ten opzichte van 2020. Belangrijke oorzaak van dit relatief hoge rendement is het positieve resultaat financiële transacties van € 100 miljoen, vergeleken met een negatieve resultaat van € 17 miljoen in 2020. Het renteresultaat bedroeg in 2021 € 407 miljoen, een daling van € 70 miljoen ten opzichte van 2020. De daling is voor € 57 miljoen toe te schrijven aan het feit dat BNG Bank als gevolg van een procesmatige fout niet tijdig heeft voldaan aan een rapportageverplichting om in aanmerking te komen voor de extra rentekorting van 0,5% over het eerste tijdvak van de Targeted Longer-Term Refinancing Operation (TLTRO). Doel van de TLTRO III is het stimuleren van liquiditeit aan specifieke doelgroepen, waaronder corporaties en zorginstellingen. Naar aanleiding van deze fout zijn maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen. | |||||||
Brainport Development N.V. | 3.1 | |||||||
Korte toelichting | Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport). | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport). | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 14,52% aandelenbelang (aandelen A) en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. De andere publieke aandeelhouders (‘A’- aandeelhouders) zijn: de Metropoolregio Eindhoven (24,73%), de gemeente Helmond (5,27%), de gemeente Veldhoven (3,25%) en de gemeente Best (2,23%). De houder van de B-aandelen (de Stichting Brainport (50%) bepaalt de strategie van de vennootschap. De publieke aandeelhouders (A-aandelen) hebben de zeggenschap over de financiën/bedrijfsvoering. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Algemeen directeur van Brainport Development is de heer Van Nunen. Hij is (enig) statutair bestuurder van de vennootschap. De leden van de raad van commissarissen zijn: de heer Van Ham, de heer. Hendrikse en de heer Van der Beek. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Hoewel Brainport Development formeel niet onder de werkingssfeer van de WNT valt, wil de vennootschap vanwege zijn (deels) publieke aandeelhouders en financiering buiten twijfel hebben dat ten allen tijde wordt voldaan aan deze wettelijke norm, ook bij een eventuele toekomstige 2-hoofdige directie (waarin de statuten voorzien). In het bezoldigingsbeleid is expliciet opgenomen dat de beloningscomponenten in het bezoldigingsbeleid tezamen de bezoldigingsnorm, die voortkomt uit de WNT, niet mag overschrijden. Dit is door de AvA van 18 mei 2017 bekrachtigd. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De vennootschap heeft ten doel het creëren van een duurzaam en innovatief ecosysteem dat internationaal kan concurreren en zo de basis vormt voor welvaart en welzijn in de regio en daarbuiten. | |||||||
Geleverde prestaties | De strategische koers van de Stichting Brainport (vastgelegd in de Brainport Agenda) is vertaald in een door de AvA vastgesteld meerjarenplan voor de periode2021-2024. Dit meerjarenplan draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, waaronder diversificatie van de regionale economie, minder conjunctuurgevoelige economische groei, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Focus in het meerjarenplan ligt op het verder ontwikkelen en toepassen van sleuteltechnologieën voor het realiseren van innovaties met een maatschappelijke impact, het ontwikkelen, aantrekken en behouden van talent op alle niveaus en het helpen realiseren van een goed vestigings- en leefklimaat. Onder Brainport Development NV (100% aandeelhouder) hangt ook het Regiofonds Brainport BV. Via de Regio Deal Brainport Eindhoven wordt door rijk en regio (bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden) gezamenlijk voor €370 miljoen geïnvesteerd in de Brainportregio. Hiervan is €130 miljoen afkomstig van het rijk. Een eenmalige extra impuls voor een aantal concrete en aanvullende investeringen op het gebied van het voorzieningenniveau, aantrekken en behouden van talent (op alle onderwijsniveaus) en innovaties met een maatschappelijke impact. De Rijksmiddelen uit de Regio Deal Brainport Eindhoven (€130 miljoen) zijn inmiddels alle toegekend aan de daarin opgenomen projecten. Het bestuur van Regiofonds Brainport BV berust bij de stichting Brainport die ook bepalend is bij de toekenning van de Rijksmiddelen aan projecten. De uitvoering van de Regio Deal Brainport Eindhoven eindigt op 31 december 2025 tenzij door de contractpartners eerder, uiterlijk 1 juli 2025, tot een verlenging wordt besloten. De oplevering van de eindevaluatie gebeurt uiterlijk 1 september 2026. Naar huidige verwachting zullen de middelen van Regiofonds Brainport BV dan ook uitgeput zijn en zal de dochteronderneming enige tijd daarna worden opgeheven. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Regio Deal Brainport Eindhoven: De ‘Regio Deal’ bevat de kaders waarbinnen partijen zich inspannen om de bijdrage van 130 miljoen euro die het rijk vanuit de Regio Envelop heeft gereserveerd voor Brainport Eindhoven in te zetten. De financiële stroom van middelen loopt via de begroting van gemeente Eindhoven, doordat het geld via een decentralisatie uitkering aan gemeente Eindhoven wordt verstrekt, die het vervolgens doorzet via een incidentele subsidie naar een regiofonds onder beheer en aansturing van Stichting Brainport (‘Regiofonds Brainport BV’, een 100% dochteronderneming van Brainport Development NV). De risico’s voor de financiële positie van de gemeente zijn over het algemeen beperkt. Voor financiële risico´s die voort zouden kunnen komen uit de door de vennootschap ontwikkelde en uitgevoerde projecten wordt binnen de onderneming een weerstandvermogen opgebouwd. Op basis van het risicoprofiel heeft de AvA in december 2019 de hoogte van het weerstandsvermogen bepaald op € 3,2 mln. Ultimo 2020 bedroeg het weerstandsvermogen € 2,6 mln. Positieve resultaten zullen toekomstig dan ook aan het eigen vermogen worden toegevoegd. De Belastingdienst en Brainport Development NV waren in juli 2014 samen het traject horizontaal toezicht ingegaan op basis van een individueel handhavingsconvenant voor onbepaalde tijd. Inmiddels heeft de Belastingdienst (eind 2020) de regels voor Horizontaal Toezicht zodanig aangepast dat de vennootschap, op basis van kwantitatieve criteria, niet meer tot de groep mogelijke convenantpartners behoort. Het convenant wordt dan ook beeindigd. Brainport Development onderhoudt nog wel contact met de dienst ‘Grote Ondernemingen’ van de Belastingdienst, middels bedrijfsgesprekken of aparte afspraken in het kader van ‘Individuele klantbehandeling’. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
27 | 4.046 | 3.304 | 11 | 2.839 | 3.277 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de concept jaarrekening 2021. | |||||||
Breedband Regio Eindhoven B.V. | 3.1 | |||||||
Korte toelichting | Breedband draagt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren, dan wel het op andere wijze realiseren van glasvezelinfrastructuur in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE is een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering. De coronacrisis heeft het belang en noodzaak van excellente digitale infrastructuur nog eens extra onderstreept. Meer en meer is digitale connectiviteit een nutsfunctie geworden waarvan goede borging van het publiek belang aan de orde is. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Breedband draagt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren, dan wel het op andere wijze realiseren van glasvezelinfrastructuur in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE is een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering. De coronacrisis heeft het belang en noodzaak van excellente digitale infrastructuur nog eens extra onderstreept. Meer en meer is digitale connectiviteit een nutsfunctie geworden waarvan goede borging van het publiek belang aan de orde is. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven 37,6% van de aandelen. Andere belangrijke aandeelhouders zijn Stichting Woonbedrijf SWS HhvL (12,3 %), Stichting De Vitalis Zorg Groep (6,8 %), Stichting beheer Activa Summa (6,8 %). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In de AvA van 15 december 2021 is de heer Doffgenies per 1 januari 2022 voor 2 jaar herbenoemd als commissaris en is de heer de Krom per 1 januari benoemd als commissaris voor 3 jaar. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. | |||||||
Geleverde prestaties | BRE is verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en eventuele uitbreiding van het BRE netwerk voor haar aandeelhouders en andere klanten. Daarnaast is BRE verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie van de EFX (een neutraal en onafhankelijk knooppunt voor communicatienetwerken, met name glasvezelnetwerken). Via BRE/EFX worden honderden bedrijven en instellingen en een groot aantal huishoudens voorzien van een hoogwaardige breedbandverbinding . Voor een aantal grotere projecten zijn opdrachten ontvangen zoals verkeersregelinstallaties (VRI’s) gemeente Eindhoven (afgerond in oktober), Inzicht verlicht van Gemeente Eindhoven, Consultatiezorg GGD Brabant-Zuidoost. Op basis van de ontwikkelingen kan geconstateerd worden dat door de overname van de EFX door BRE een rijk palet aan mogelijkheden is ontstaan om beter in te spelen op connectiviteitsbehoeften in de regio. De schaal en opzet van BRE-EFX biedt veel ruimte voor specifiek maatwerk, zeker voor maatschappelijke organisaties. Met de overname van GVE in 2021 heeft BRE haar dienstverlening op bedrijventerreinen uitgebreid. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | BRE heeft de uitdagende fase van verhuizing naar de nieuwe locatie en de vervanging van de switch succesvol afgesloten. Dit heeft de laatste jaren om stevige investeringen gevraagd. Deze betalen zich steeds meer uit. Het jaar 2021 laat net als 2020 een voordelig resultaat zien. De meerjarige planning geeft aan dat het herstel zich verder voortzet. De meerjarenprognose geeft aan dat de stand van de algemene reserve nog tot en met 2023 negatief zal zijn. In de loop van 2024 buigt dit om naar een positieve algemene reserve. Het totaal eigen vermogen inclusief aandelenkapitaal blijft in de jaren tot en met 2023 positief. Gemeente Eindhoven beschouwt deze ontwikkeling daarom als een tijdelijke en niet als een duurzame waardevermindering. Op basis van de te verwachten positieve ontwikkelingen van het exploitatieresultaat vanaf het boekjaar 2022 zien wij geen aanleiding om onze deelname af te waarderen. Op basis van de hoge solvabiliteit en liquiditeit beschouwen we BRE als een zeer gezonde organisatie. Doordat BRE ook diensten op het gebied van zogenaamde ‘laag 2’-verbindingen kan aanbieden, benadert BRE actief de markt met het bieden van hoogwaardige breedbandverbindingen voor maatschappelijke toepassingen als zwaartepunt en ontwikkelt zich tot een maatschappelijke netwerkoperator. Dit heeft naar verwachting zowel een positief effect op het verdienvermogen, als op de maatschappelijke impact van BRE. Onder andere is BRE partner in het RegioDeal-project voor de ontwikkeling van een Regionale Zorginfrastructuur. Daarnaast is BRE samen met de gemeente Eindhoven aandeelhouder van de BrabantRing (oprichting in 2022) en heeft zij met de overname van Glasvezel Eindhoven (GVE) in 2021 de dienstverlening verder uitgebreid. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
149 | 3.020 | 4.041 | 306 | 1.016 | 3.892 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de concept jaarrekening 2021. | |||||||
Eindhoven Airport N.V. | 7.4 | |||||||
Korte toelichting | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven.Coalitieakkoord 2018 zegt hierover: Duurzaamheid, klimaat, geluidsoverlast. Luchtkwaliteit, gezondheid en parkeerproblematiek zijn randvoorwaarden in de discussie over de toekomst van Eindhoven Airport. Wij hechten aan een zorgvuldig proces waar alle stakeholders in worden betrokken. Wij verwachten een goede en gelijkwaardige dialoog met Eindhoven Airport en het Rijk. Daarbij is de gebiedsontwikkeling rondom het vliegveld ook onderwerp van gesprek. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 24,5% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn provincie Noord-Brabant (24,5%) en SchipholGroup (51%). Zeggenschap verloopt via de AVA (via minderheidsbelang). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Mirjam van den Boogaard is in 2021 herbenoemd als statutair directeur/ COO. In de raad van commissarissen hebben in 2021 geen wisselingen plaatsgevonden. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Door de Gemeente Eindhoven is in de AVA als aandeelhouder aandacht gevraagd voor het gemeentelijk standpunt dat de salariëring van de directie van Eindhoven Airport te hoog is in vergelijking met de normen die gelden op grond van de WNT. Dit standpunt is in de AVA echter niet overgenomen. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Eindhoven Airport heeft de vijf speerpunten uit het advies van dhr. Van Geel verwerkt in de herijkte strategie en positionering. Nadrukkelijk is hierbij gekozen voor een strategie waarbij de regio en het belang van de luchthaven voor de regio centraal staat. | |||||||
Geleverde prestaties | In 2021 is, mede door Eindhoven Airport, verder gewerkt aan de uitvoering van het advies van dhr. Van Geel. Dit is gebeurd binnen het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO), het nieuwe overleg- en participatieorgaan rond de luchthaven. Per 31 december 2021 is het voorzitterschap van Pieter van Geel geeindigd en in 2022 zal Staf Depla de rol van voorzitter LEO overnemen. Eindhoven Airport heeft voor zover mogelijk verder gewerkt aan het uitvoeren van de eigen strategie. Uiteraard heeft de focus en prioriteit van Eindhoven Airport in 2021 voor een groot deel gelegen bij de corona-crisis en de impact daarvan op het vliegverkeer en de luchthaven. Zowel op het gebied van veilig en verantwoord reizen, als ook de bedrijfsvoering van het luchthaven bedrijf. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | In de AVA van 2020 is het nieuwe dividendbeleid vastgesteld door de aandeelhouders. Vanwege de coronacrisis en bijbehorende financiële onzekerheden is in de AVA van 2021 bevestigd dat er over het boekjaar 2020 geen dividend uitgekeerd wordt aan de aandeelhouders. Per 1 januari 2020 is voor 2 jaar een nieuwe vergunning afgegeven voor 41.500 vliegbewegingen (een zogenoemde stand still), in lijn met het advies van Pieter van Geel. Ook voor 2022 is een maximum aantal van 41.500 vliegbewegingen vergund en geen geplande vluchten na 23.00 uur. In 2021 hebben we samen met de andere partijen in het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO) uitwerking gegeven aan de thema's en ambities uit het proefcasus rapport van Pieter van Geel. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
-2.293 | 36.650 | 101.325 | -10.545 | 27.976 | 103.618 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de definitieve jaarrekening 2021. | |||||||
Enexis Holding N.V. | 0.5 | |||||||
Korte toelichting | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden. | |||||||
Vestigingsplaats | Groningen | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,015% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn zes provincies (ligging van het netwerk) die de meerderheid (74 % van de aandelen) bezitten. De 116 gemeenten bezitten 26 % van de aandelen. Alleen sprake van eigenaarschap (eigenaarsrol) – belegd bij wethouder Financiën. Puur “volgend”, wel AVA stukken vooraf in het college, echter gezien de zeggenschap geen vertegenwoordiging in de AVA. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Er zijn geen wijzigingen in de samenstelling van de Aandeelhouderscommissie en de Raad van Commissarissen. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | In 2019 is de afbouwperiode van drie jaar van de beloning van de raad van bestuur conform overgangsrecht ingezet. De beloning van de raad van bestuur en van commissarissen voldoet in 2021 aan de bezoldigingsbepalingen van de WNT. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Enexis is partner voor de provincies, gemeenten en waterschappen bij de totstandkoming van de Regionale Energie Strategieën (een lokaal ontwerp van het energiesysteem van de toekomst). | |||||||
Geleverde prestaties | Enexis hield in 2021 vast aan de vier prioriteiten: veilig werken, klantgedreven werk, verbeterprojecten voor de klant en het versnellen van de energietransitie. Enexis zet alles op alles om de energietransitie maximaal te faciliteren. Het uitbreiden van de capaciteit in de elektriciteitsnetten heeft topprioriteit zodat klanten duurzaam opgewekte energie terug kunnen leveren. Het aantal nieuwe aansluitingen steeg met 11%. Maar het aanbod stijgt sneller dan het elektriciteitsnet aan kan. Op sommige plaatsen schiet de capaciteit van het net tekort. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Op 1 juli 2021 zijn de Regionale Energie Strategieën (RES) opgeleverd. In plaats van de afgesproken 35 TWh zijn regio’s voornemens om voor 2030 maar liefst 55 TWh aan duurzame opwek te realiseren via met name zonne-energie. Bijna de helft van deze RES-opgave valt binnen het verzorgingsgebied van Enexis. In combinatie met verduurzaming van de industrie en het aanleggen van een laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer levert dit tot 2030 een gigantische hoeveelheid werk op. Dit werk kan niet allemaal tegelijk uitgevoerd kan worden. Door een tekort aan technisch personeel en lange doorlooptijden door vergunningen en inspraak procedures dreigt een mismatch te ontstaan tussen de regionale ambities en de snelheid waarmee het benodigde werk kan worden uitgevoerd. Op nationaal-, provinciaal- en RES-niveau moeten er keuzes worden gemaakt in de aanpak en/of in de tijd. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
199.000 | 5.154.000 | 4.241.000 | 108.000 | 4.635.000 | 4.116.000 | |||
Toelichting finan- | De nettowinst over 2021 bedraagt € 199 miljoen (2020: € 108 miljoen). Deze stijging wordt voornamelijk verklaard doordat de inkoopkosten van TenneT vanaf 2021 in hetzelfde jaar worden vergoed in de omzet. Ook in 2021 heeft de coronacrisis geen materiële impact gehad op het financieel resultaat van Enexis | |||||||
Flight Forum Beheer B.V. | 3.2 | |||||||
Korte toelichting | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Geleverde prestaties | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
nnb | nnb | nnb | 0 | 14 | 18 | |||
Toelichting finan- | Betreft voorlopige jaarcijfers 2020. | |||||||
Flight Forum C.V. | 3.2 | |||||||
Korte toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein is erop gericht om de economie van Eindhoven verder te versterken door nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid.Dit bevordert een toename van werkgelegenheid. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein is erop gericht om de economie van Eindhoven verder te versterken door nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid.Dit bevordert een toename van werkgelegenheid. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente is als aandeelhouder vertegenwoordigd in de aandeelhoudersvergadering (50,95 % belang) van zowel de BV als de CV. De CV wordt bestuurd door de beherend vennoot (BV). De voorbereiding voor de AVA vergaderingen gebeurt vanuit de ambtelijke opdrachtgever Flight Forum. Dit in goed overleg met de betreffende gebiedsmanagers binnen het Ruimtelijk Domein. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Bestuur: Per 1 oktober 2020 is de heer Bart Verschut als directeur aangesteld. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De intentie is om Flight Forum als duurzaam businesspark verder te ontwikkelen. Het is de bedoeling het terrein verder te vergroenen, de fiets meer en prominenter te introduceren en mogelijk te maken en door te onderzoeken of een duurzame energie voorziening mogelijk is. | |||||||
Geleverde prestaties | In 2021 is door Flight Forum verder geïnvesteerd om de aantrekkelijkheid van het gebied te vergroten. De vergroening van de ‘Noordelijke straatjes’ is afgerond en er is een begin gemaakt met de vergroening van de ‘Zuidelijke straatjes’ In 2022 is de bedoeling om een aanvang te maken met het aanpassen van het Luchtruimplein op zodanige manier dat deze plek het groene visitekaartje van Flight Forum wordt. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Net als in 2020, had Flight Forum ook in 2021 te maken met de gevolgen van het coronavirus. Dit heeft een forse impact op de activiteiten van Flight Forum. Wat voor de langere termijn het huidige “thuiswerkexperiment” zal betekenen voor de vraag naar kantoren in het algemeen en op Flight Forum in het bijzonder - en daarmee voor de resterende ontwikkelopgave van ca. 50.000 m2 BVO - is nog niet duidelijk. Een directe consequentie is dat er de komende periode naar verwachting weinig bereidheid is om te investeren in nieuwe kantoren op businesspark Flight Forum. In de loop van 2020 is er daarom voor gekozen om de versterking van de acquisitie on-hold te zetten. In 2021 zijn alternatieve scenario’s ontwikkeld voor de invulling van (een deel van) de resterende uit te geven kantoorkavels . Belangrijke aspecten hierbij zijn de markt, de (beperkingen als gevolg van) regelgeving en een financiële analyse. De aandeelhouders hebben ingestemd met een nieuwe ontwikkelstrategie voor het kantorencluster. Deze is afgestemd op de visie die in 2021 voor het hele luchthavengebied is vastgesteld. De ontwikkelstrategie voorziet erin dat – behalve aan kantoren – ruimte wordt geboden aan andere vormen van bedrijvigheid zoals zorgklinieken, labfuncties en dergelijke. , Daarnaast is er ruimte voor kleinschalige publieke voorzieningen zoals een kleine supermarkt, horeca, een kinderdagverblijf, etc. Tot slot wordt de mogelijkheid geboden om een experiment te houden met de woonfunctie ‘short stay’. Doel is om een levendiger en daarmee aantrekkelijker kantorencluster te realiseren waartoe bedrijven zich aangetrokken voelen om zich nieuw te vestigen c.q. om er gehuisvest te blijven. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
nnb | nnb | nnb | -794 | 4.961 | 22.071 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers voor 2021 zijn nog niet bekend. | |||||||
Muziekgebouw Eindhoven N.V. | 5.3 | |||||||
Korte toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw en het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw en het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | De gemeente is 100% aandeelhouder van het Muziekgebouw Eindhoven, subsidieverlener (via SCE) en vastgoedverstrekker. Door deze meerdere rollen is er sprake van een aanzienlijk bestuurlijk belang. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Op 25 mei 2020 is door de AVA een rooster van aftreden vastgesteld, zodanig dat elk jaar tenminste één commissaris aftreed. Dit conform de statuten van het Muziekcentrum Eindhoven N.V. Conform dit rooster is de heer Dierick op 31 december 2021 afgetreden. De voorzitter van de RvC (de heer De Jong) heeft op 14 december 2021 aangekondigd dat hij per 31 maart 2022 zijn rol en betrokkenheid bij het Muziekgebouw Eindhoven zal beëindigen. Voor de overige commissarissen ziet het vastgestelde rooster van aftreden er als volgt uit: | |||||||
Wet Normering Topinkomens | De jaarrekening 2021 is nog niet ontvangen en volgt medio 2022. De WNT is overigens niet van toepassing op de bezoldiging van de directeur. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Hier wordt bij de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) aandacht voor gevraagd. | |||||||
Geleverde prestaties | De jaarrekening 2021 is nog niet ontvangen en volgt medio 2022. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Met de komst van de nieuwe algemeen directeur Edo Righini per 1 augustus 2021 is er een nieuw elan ontstaan dat algeheel voelbaar en merkbaar is. Op 30 november 2021 is het ontwikkelplan ‘Verbinden en Verbreden’ door de gemeenteraad van Eindhoven goedgekeurd. Eén van de doelstellingen is om te komen tot een gezonde bedrijfsvoering van het Muziekgebouw (positieve exploitatie/ het afbouwen van het negatief eigen vermogen). De kern van het ontwikkelplan van Muziekgebouw bestaat uit een ontwikkelprogramma dat bestaat uit zeven elementen die elk voor zich, maar zeker als totaal bijdragen aan de gestelde ambities. Daarnaast heeft de gemeenteraad besloten om in boekjaar 2022 het Muziekgebouw een bedrag van €1.056.000,- (excl. Btw) aan achterstallige huur kwijt te schelden, ten laste van de reeds in dit kader gevormde voorziening voor dubieuze debiteuren. Dit onder voorbehoud dat stichting Brainport positief besluit op de vervolgaanvraag Regio Deal. Op 9 december 2021 heeft het bestuur van stichting Brainport besloten om een financiële bijdrage van € 2.465.000,- toe te kennen. Hiermee bedraagt de totale rijksbijdrage Regio Deal voor dit project € 3.465.000,-. Voor het Muziekgebouw geldt dat, met de impuls vanuit de Regio Deal, de komende jaren tot 2026 toegegroeid kan worden naar een situatie waarin de exploitatie weer sluitend is. Uiteraard spelen daarbij ook minder beheersbare factoren een rol (zoals de bereidheid van mensen om na COVID-19 terug te keren naar volle zalen). Een sluitende exploitatie is de zakelijke opmaat voor een verdere groei van de activiteiten die met het ontwikkelplan in gang zijn gezet, maar ook voor een verdergaande ontwikkeling met nog meer efficiency en een nog groter publieksbereik. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
nnb | nnb | nnb | 35.957 | 9.320.591 | -2.927.464 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers voor 2021 zijn nog niet bekend. | |||||||
Park Strijp Beheer B.V. | 8.3 | |||||||
Korte toelichting | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Geleverde prestaties | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
nnb | nnb | nnb | 592.204 | 104.743 | 1.572.183 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers voor 2021 zijn nog niet bekend. | |||||||
Park Strijp C.V. | 8.3 | |||||||
Korte toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van vm. Philips-locatie Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, werk- en centrumfuncties zoals voorzien in het Masterplan.De doelstelling van Park Strijp C.V. is een kostendekkende grondexploitatie tegen een beheersbaar risico ten behoeve van een vernieuwd stedelijk gebied met hoge dichtheid, hoge kwaliteit en hoge mate van functiemenging, met een zodanige flexibiliteit in plan en programma dat ingespeeld kan worden op marktontwikkelingen met een wervend hoogstedelijk milieu, met ruimte voor een maximale ‘woon- resp. werk-ladder’, en van hoogwaardige kwaliteit. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van vm. Philips-locatie Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, werk- en centrumfuncties zoals voorzien in het Masterplan. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven:
VolkerWessels:
Grondexploitatie/bouw- en woonrijp maken vindt plaats voor rekening en risico van Park Strijp C.V. Door Park Strijp C.V. zullen de nu nog resterende gronden en gebouwen in het plangebied gefaseerd worden aangeboden aan de ontwikkelende partij VolkerWessels ten behoeve van de opstalontwikkeling. De aandeelhouders ontmoeten elkaar 4-5x/jr in de AVA. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Er zijn geen wijzigingen opgetreden. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Bij de bezoldiging van directie/bestuurders wordt voldaan aan de Wet Normering Topinkomens. Voor zover dit aan de orde komt/moet komen, ziet de AVA hierop toe i.c. neemt hiertoe benodigde beslissingen | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Via de AVA wordt hier met enige regelmaat aandacht voor gevraagd. In 2016 is door de gemeente een PSO-convenant getekend met Stam & De Koning, de vaste bouwaannemer binnen het gebied. Tevens is in 2017 extra aandacht besteed aan een verkenning van kansen voor duurzaamheid (vloeit voort uit in 2017 vastgesteld gemeentelijk Klimaatplan). Verdere effectuering vindt plaats. | |||||||
Geleverde prestaties | Strijp-S krijgt steeds meer vorm. Vastgesteld kan worden dat de industriële bedrijvigheid nagenoeg is weggetrokken. En dat de ruimte nu steeds meer wordt ingenomen door nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Natuurlijk heeft de ontwikkeling van Strijp-S ook te maken met de momenten van economische recessie. Dit had m.n. effect op het tempo waarin bouwplannen gerealiseerd werden en worden. Maar, hoe vreemd het wellicht ook moge klinken, leverde dit juist ook positieve effecten op; de creatieve kansen, de events, de tijdelijke verhuur etc., accentueerden juist de inhoudelijke meerwaarde voor identitieit en klankkleur van het gebied. Daarnaast had/heeft Strijp-S het voordeel dat mogelijke renteverliezen/vertragingsschade voor een belangrijk deel gecompenseerd werd/wordt door de opbrengsten van de langere tijdelijke verhuur. In zijn algemeenheid kan worden geconcludeerd dat de ontwikkeling van Strijp-S opereert binnen gezonde financiële kaders en verwachtingswaarden. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
nnb | nnb | nnb | 836 | 19.169.275 | 2.810.336 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers voor 2021 zijn nog niet bekend. | |||||||
Parktheater Eindhoven N.V. | 5.3 | |||||||
Korte toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 100% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Onderdeel subsidieverlening. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Het Parktheater heeft hier vanuit intrinsieke motivatie veel aandacht voor. Binnen het Parktheater is bijvoorbeeld al meerdere jaren aandacht voor social return. Medewerkers van de Ergon zijn al vele jaren aan boord van het theater en verzorgen het groen, doen de post, regelen het magazijn en doen de schoonmaak. In de keukenbrigades van zowel het Parktheater als Pand P begeleiden de medewerkers van Parktheater meerdere mensen met een afstand tot de horeca-arbeidsmarkt. | |||||||
Geleverde prestaties | Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Het Parktheater heeft in 2021 een vierjarige subsidie (2021-2024) ontvangen in het kader van de Verordening Cultuur Eindhoven 2021-2024/Meerjarige subsidie – Eindhovense basis via de stichting Cultuur Eindhoven (SCE). Met de oprichting van stichting SCE heeft de gemeente de uitvoering van haar kunst- en cultuurbeleid verzelfstandigd. Hiermee is een van de rollen die de gemeente had, namelijk subsidieverstrekker, verdwenen. Nu is er sprake van 2 rollen te weten verhuurder en eigenaar/aandeelhouder in de vennootschap. Voor het laatste geldt dat indertijd bij de oprichting van de NV vanwege het publieke belang gekozen is voor de deelneming. Heroverweging op dit punt zou kunnen plaatsvinden. De maatregelen van de overheid ter bestrijding van het coronavirus hebben grote gevolgen voor het Parktheater. Naast de generieke steun van het rijk heeft het Parktheater in 2021 steun ontvangen van de gemeente Eindhoven. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
nnb | nnb | nnb | -342.687 | 4.014.814 | 2.775.501 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers voor 2021 zijn nog niet bekend. | |||||||
Twice Eindhoven B.V. | 3.1 | |||||||
Korte toelichting | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen in vijf thematische bedrijvencentra op 2 innovatieve hotspots in Eindhoven (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013 – Alpha 2021). Doel is om kleinschalige innovatieve high tech bedrijven hoogwaardige (infrastructurele) faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en uit te laten stromen om de sociaal economische structuur te versterken voor de Brainport Regio. Daarnaast ondersteunt Twice het ecosysteem door verbinding met het regionale netwerk van adviseurs, investeerders en andere interessante partners. Twice blijft daarmee uniek en daarmee van groot belang voor het Brainportvestigingsklimaat. Instroom -, uitbreiding- en uitstroom van bedrijven zijn de KPI parameters voor succes. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen in vijf thematische bedrijvencentra op 2 innovatieve hotspots in Eindhoven (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013 – Alpha 2021). Doel is om kleinschalige innovatieve high tech bedrijven hoogwaardige (infrastructurele) faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en uit te laten stromen om de sociaal economische structuur te versterken voor de Brainport Regio. Daarnaast ondersteunt Twice het ecosysteem door verbinding met het regionale netwerk van adviseurs, investeerders en andere interessante partners. Twice blijft daarmee uniek en daarmee van groot belang voor het Brainportvestigingsklimaat. Instroom -, uitbreiding- en uitstroom van bedrijven zijn de KPI parameters voor succes. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven 20% aandelenbelang. Andere aandeelhouders: Brainport Development 20%, De Brabantse Ontwikkelmaatschappij 20%, De Rabobank 20%, TU/e 20%. Elk aandeel geeft recht tot het uitbrengen van één stem (1/5 deel van de zeggenschap). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2021 was mevrouw Saskia van der Schoot bestuurlijk bevoegd voor Twice Eindhoven B.V. als éénhoofdige directeur van Twice. Per september 2021 heeft ze haar ontslag ingediend. Er is een sollicitatieprocedure opgestart die een nieuwe kandidaat-directeur heeft opgeleverd, Naar verwachting zal de kandidatuur begin 2022 worden bekrachtigd door de AvA. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Mocht dit onderwerp bezoldiging op de agenda staan, neemt bij de voorbereiding op het agendapunt gemeente Eindhoven dit mee in haar advies richting de aandeelhouder. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Alle gebouwen van Twice hebben een prima duurzaamheidslabel, maar hier is eerder nog geen promotie aan gegeven. Twice erkent in de strategische roadmap dat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is op de agenda van veel partijen. | |||||||
Geleverde prestaties | Het resultaat van Twice wordt bepaald door verhuur van gebouwen (bezettingsgraad). | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | In 2020 heeft de directie / RvC van Twice aangepaste strategie ontwikkeld, gericht op het verder ondersteunen van de doelgroep bij de groei van hun bedrijf. De start van een nieuwe, vijfde hub vloeit voort uit deze nieuwe strategie. Op de TU/e campus is begin 2021 een leegstaand pand gehuurd en ingericht als nieuw bedrijvencentrum ‘Alpha’. Dit centrum is bedoeld om een nieuwe doelgroep te ondersteunen door het aanbieden van huisvesting die goedkoper is dan de vier reeds bestaande Twice-centra.. Voor dit nieuwe bedrijvencentrum is een Besloten Vennootschap Alpha Eindhoven BV opgericht met Twice Eindhoven BV als enige aandeelhouder. Alpha richt zich op jonge startups in de tech-sector, onder andere afkomstig van de TU/e. Omdat het om een ouder, minder luxe gebouw gaat, kunnen de ruimten tegen een relatief lage huur worden aangeboden, waardoor een nieuwe doelgroep van jonge bedrijven wordt bediend .In hetzelfde gebouw is sinds begin 2021 ook ‘The Gate’ gevestigd, een eerste hulp loket voor startups. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | |||
nnb | nnb | nnb | 387.782 | 11.800.338 | 7.011.664 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers voor 2021 zijn nog niet bekend. | |||||||
. |