Verbonden partijen dragen bij aan de te bereiken doelstellingen. Voor programma 3 Economie zijn dat de volgende: | |||||||||
Naam verbonden partij | Taakveld | ||||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||||
Brainport Development N.V. | 3.1 | ||||||||
Korte toelichting | Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport). | ||||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||
Doelstelling en openbaar belang | Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport). | ||||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 14,52% aandelenbelang (aandelen A) en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. De andere publieke aandeelhouders (‘A’- aandeelhouders) zijn: de Metropoolregio Eindhoven (24,73%), de gemeente Helmond (5,27%), de gemeente Veldhoven (3,25%) en de gemeente Best (2,23%). De houder van de B-aandelen (de Stichting Brainport (50%) bepaalt de strategie van de vennootschap. De publieke aandeelhouders (A-aandelen) hebben de zeggenschap over de financiën/bedrijfsvoering. | ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Algemeen directeur van Brainport Development is de heer Van Nunen. Hij is (enig) statutair bestuurder van de vennootschap. De leden van de raad van commissarissen zijn: de heer Van Ham, de heer. Hendrikse en de heer Van der Beek. | ||||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Hoewel Brainport Development formeel niet onder de werkingssfeer van de WNT valt, wil de vennootschap vanwege zijn (deels) publieke aandeelhouders en financiering buiten twijfel hebben dat ten allen tijde wordt voldaan aan deze wettelijke norm, ook bij een eventuele toekomstige 2-hoofdige directie (waarin de statuten voorzien). In het bezoldigingsbeleid is expliciet opgenomen dat de beloningscomponenten in het bezoldigingsbeleid tezamen de bezoldigingsnorm, die voortkomt uit de WNT, niet mag overschrijden. Dit is door de AvA van 18 mei 2017 bekrachtigd. | ||||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De vennootschap heeft ten doel het creëren van een duurzaam en innovatief ecosysteem dat internationaal kan concurreren en zo de basis vormt voor welvaart en welzijn in de regio en daarbuiten. | ||||||||
Geleverde prestaties | De strategische koers van de Stichting Brainport (vastgelegd in de Brainport Agenda) is vertaald in een door de AvA vastgesteld meerjarenplan voor de periode2021-2024. Dit meerjarenplan draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, waaronder diversificatie van de regionale economie, minder conjunctuurgevoelige economische groei, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Focus in het meerjarenplan ligt op het verder ontwikkelen en toepassen van sleuteltechnologieën voor het realiseren van innovaties met een maatschappelijke impact, het ontwikkelen, aantrekken en behouden van talent op alle niveaus en het helpen realiseren van een goed vestigings- en leefklimaat. Onder Brainport Development NV (100% aandeelhouder) hangt ook het Regiofonds Brainport BV. Via de Regio Deal Brainport Eindhoven wordt door rijk en regio (bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden) gezamenlijk voor €370 miljoen geïnvesteerd in de Brainportregio. Hiervan is €130 miljoen afkomstig van het rijk. Een eenmalige extra impuls voor een aantal concrete en aanvullende investeringen op het gebied van het voorzieningenniveau, aantrekken en behouden van talent (op alle onderwijsniveaus) en innovaties met een maatschappelijke impact. De Rijksmiddelen uit de Regio Deal Brainport Eindhoven (€130 miljoen) zijn inmiddels alle toegekend aan de daarin opgenomen projecten. Het bestuur van Regiofonds Brainport BV berust bij de stichting Brainport die ook bepalend is bij de toekenning van de Rijksmiddelen aan projecten. De uitvoering van de Regio Deal Brainport Eindhoven eindigt op 31 december 2025 tenzij door de contractpartners eerder, uiterlijk 1 juli 2025, tot een verlenging wordt besloten. De oplevering van de eindevaluatie gebeurt uiterlijk 1 september 2026. Naar huidige verwachting zullen de middelen van Regiofonds Brainport BV dan ook uitgeput zijn en zal de dochteronderneming enige tijd daarna worden opgeheven. | ||||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Regio Deal Brainport Eindhoven: De ‘Regio Deal’ bevat de kaders waarbinnen partijen zich inspannen om de bijdrage van 130 miljoen euro die het rijk vanuit de Regio Envelop heeft gereserveerd voor Brainport Eindhoven in te zetten. De financiële stroom van middelen loopt via de begroting van gemeente Eindhoven, doordat het geld via een decentralisatie uitkering aan gemeente Eindhoven wordt verstrekt, die het vervolgens doorzet via een incidentele subsidie naar een regiofonds onder beheer en aansturing van Stichting Brainport (‘Regiofonds Brainport BV’, een 100% dochteronderneming van Brainport Development NV). De risico’s voor de financiële positie van de gemeente zijn over het algemeen beperkt. Voor financiële risico´s die voort zouden kunnen komen uit de door de vennootschap ontwikkelde en uitgevoerde projecten wordt binnen de onderneming een weerstandvermogen opgebouwd. Op basis van het risicoprofiel heeft de AvA in december 2019 de hoogte van het weerstandsvermogen bepaald op € 3,2 mln. Ultimo 2020 bedroeg het weerstandsvermogen € 2,6 mln. Positieve resultaten zullen toekomstig dan ook aan het eigen vermogen worden toegevoegd. De Belastingdienst en Brainport Development NV waren in juli 2014 samen het traject horizontaal toezicht ingegaan op basis van een individueel handhavingsconvenant voor onbepaalde tijd. Inmiddels heeft de Belastingdienst (eind 2020) de regels voor Horizontaal Toezicht zodanig aangepast dat de vennootschap, op basis van kwantitatieve criteria, niet meer tot de groep mogelijke convenantpartners behoort. Het convenant wordt dan ook beeindigd. Brainport Development onderhoudt nog wel contact met de dienst ‘Grote Ondernemingen’ van de Belastingdienst, middels bedrijfsgesprekken of aparte afspraken in het kader van ‘Individuele klantbehandeling’. | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | ||||
27 | 4.046 | 3.304 | 11 | 2.839 | 3.277 | ||||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de concept jaarrekening 2021. | ||||||||
Breedband Regio Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||||
Korte toelichting | Breedband draagt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren, dan wel het op andere wijze realiseren van glasvezelinfrastructuur in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE is een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering. De coronacrisis heeft het belang en noodzaak van excellente digitale infrastructuur nog eens extra onderstreept. Meer en meer is digitale connectiviteit een nutsfunctie geworden waarvan goede borging van het publiek belang aan de orde is. | ||||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||
Doelstelling en openbaar belang | Breedband draagt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren, dan wel het op andere wijze realiseren van glasvezelinfrastructuur in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE is een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering. De coronacrisis heeft het belang en noodzaak van excellente digitale infrastructuur nog eens extra onderstreept. Meer en meer is digitale connectiviteit een nutsfunctie geworden waarvan goede borging van het publiek belang aan de orde is. | ||||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven 37,6% van de aandelen. Andere belangrijke aandeelhouders zijn Stichting Woonbedrijf SWS HhvL (12,3 %), Stichting De Vitalis Zorg Groep (6,8 %), Stichting beheer Activa Summa (6,8 %). | ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In de AvA van 15 december 2021 is de heer Doffgenies per 1 januari 2022 voor 2 jaar herbenoemd als commissaris en is de heer de Krom per 1 januari benoemd als commissaris voor 3 jaar. | ||||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | ||||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. | ||||||||
Geleverde prestaties | BRE is verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en eventuele uitbreiding van het BRE netwerk voor haar aandeelhouders en andere klanten. Daarnaast is BRE verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie van de EFX (een neutraal en onafhankelijk knooppunt voor communicatienetwerken, met name glasvezelnetwerken). Via BRE/EFX worden honderden bedrijven en instellingen en een groot aantal huishoudens voorzien van een hoogwaardige breedbandverbinding . Voor een aantal grotere projecten zijn opdrachten ontvangen zoals verkeersregelinstallaties (VRI’s) gemeente Eindhoven (afgerond in oktober), Inzicht verlicht van Gemeente Eindhoven, Consultatiezorg GGD Brabant-Zuidoost. Op basis van de ontwikkelingen kan geconstateerd worden dat door de overname van de EFX door BRE een rijk palet aan mogelijkheden is ontstaan om beter in te spelen op connectiviteitsbehoeften in de regio. De schaal en opzet van BRE-EFX biedt veel ruimte voor specifiek maatwerk, zeker voor maatschappelijke organisaties. Met de overname van GVE in 2021 heeft BRE haar dienstverlening op bedrijventerreinen uitgebreid. | ||||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | BRE heeft de uitdagende fase van verhuizing naar de nieuwe locatie en de vervanging van de switch succesvol afgesloten. Dit heeft de laatste jaren om stevige investeringen gevraagd. Deze betalen zich steeds meer uit. Het jaar 2021 laat net als 2020 een voordelig resultaat zien. De meerjarige planning geeft aan dat het herstel zich verder voortzet. De meerjarenprognose geeft aan dat de stand van de algemene reserve nog tot en met 2023 negatief zal zijn. In de loop van 2024 buigt dit om naar een positieve algemene reserve. Het totaal eigen vermogen inclusief aandelenkapitaal blijft in de jaren tot en met 2023 positief. Gemeente Eindhoven beschouwt deze ontwikkeling daarom als een tijdelijke en niet als een duurzame waardevermindering. Op basis van de te verwachten positieve ontwikkelingen van het exploitatieresultaat vanaf het boekjaar 2022 zien wij geen aanleiding om onze deelname af te waarderen. Op basis van de hoge solvabiliteit en liquiditeit beschouwen we BRE als een zeer gezonde organisatie. Doordat BRE ook diensten op het gebied van zogenaamde ‘laag 2’-verbindingen kan aanbieden, benadert BRE actief de markt met het bieden van hoogwaardige breedbandverbindingen voor maatschappelijke toepassingen als zwaartepunt en ontwikkelt zich tot een maatschappelijke netwerkoperator. Dit heeft naar verwachting zowel een positief effect op het verdienvermogen, als op de maatschappelijke impact van BRE. Onder andere is BRE partner in het RegioDeal-project voor de ontwikkeling van een Regionale Zorginfrastructuur. Daarnaast is BRE samen met de gemeente Eindhoven aandeelhouder van de BrabantRing (oprichting in 2022) en heeft zij met de overname van Glasvezel Eindhoven (GVE) in 2021 de dienstverlening verder uitgebreid. | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | ||||
149 | 3.020 | 4.041 | 306 | 1.016 | 3.892 | ||||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de concept jaarrekening 2021. | ||||||||
Flight Forum Beheer B.V. | 3.2 | ||||||||
Korte toelichting | Zie Flight Forum C.V. | ||||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Flight Forum C.V. | ||||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Flight Forum C.V. | ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Flight Forum C.V. | ||||||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Flight Forum C.V. | ||||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Zie Flight Forum C.V. | ||||||||
Geleverde prestaties | Zie Flight Forum C.V. | ||||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Zie Flight Forum C.V. | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | ||||
nnb | nnb | nnb | 0 | 14 | 18 | ||||
Toelichting finan- | Betreft voorlopige jaarcijfers 2020. | ||||||||
Flight Forum C.V. | 3.2 | ||||||||
Korte toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein is erop gericht om de economie van Eindhoven verder te versterken door nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid.Dit bevordert een toename van werkgelegenheid. | ||||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||
Doelstelling en openbaar belang | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein is erop gericht om de economie van Eindhoven verder te versterken door nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid.Dit bevordert een toename van werkgelegenheid. | ||||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente is als aandeelhouder vertegenwoordigd in de aandeelhoudersvergadering (50,95 % belang) van zowel de BV als de CV. De CV wordt bestuurd door de beherend vennoot (BV). De voorbereiding voor de AVA vergaderingen gebeurt vanuit de ambtelijke opdrachtgever Flight Forum. Dit in goed overleg met de betreffende gebiedsmanagers binnen het Ruimtelijk Domein. | ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Bestuur: Per 1 oktober 2020 is de heer Bart Verschut als directeur aangesteld. | ||||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | ||||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De intentie is om Flight Forum als duurzaam businesspark verder te ontwikkelen. Het is de bedoeling het terrein verder te vergroenen, de fiets meer en prominenter te introduceren en mogelijk te maken en door te onderzoeken of een duurzame energie voorziening mogelijk is. | ||||||||
Geleverde prestaties | In 2021 is door Flight Forum verder geïnvesteerd om de aantrekkelijkheid van het gebied te vergroten. De vergroening van de ‘Noordelijke straatjes’ is afgerond en er is een begin gemaakt met de vergroening van de ‘Zuidelijke straatjes’ In 2022 is de bedoeling om een aanvang te maken met het aanpassen van het Luchtruimplein op zodanige manier dat deze plek het groene visitekaartje van Flight Forum wordt. | ||||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Net als in 2020, had Flight Forum ook in 2021 te maken met de gevolgen van het coronavirus. Dit heeft een forse impact op de activiteiten van Flight Forum. Wat voor de langere termijn het huidige “thuiswerkexperiment” zal betekenen voor de vraag naar kantoren in het algemeen en op Flight Forum in het bijzonder - en daarmee voor de resterende ontwikkelopgave van ca. 50.000 m2 BVO - is nog niet duidelijk. Een directe consequentie is dat er de komende periode naar verwachting weinig bereidheid is om te investeren in nieuwe kantoren op businesspark Flight Forum. In de loop van 2020 is er daarom voor gekozen om de versterking van de acquisitie on-hold te zetten. In 2021 zijn alternatieve scenario’s ontwikkeld voor de invulling van (een deel van) de resterende uit te geven kantoorkavels . Belangrijke aspecten hierbij zijn de markt, de (beperkingen als gevolg van) regelgeving en een financiële analyse. De aandeelhouders hebben ingestemd met een nieuwe ontwikkelstrategie voor het kantorencluster. Deze is afgestemd op de visie die in 2021 voor het hele luchthavengebied is vastgesteld. De ontwikkelstrategie voorziet erin dat – behalve aan kantoren – ruimte wordt geboden aan andere vormen van bedrijvigheid zoals zorgklinieken, labfuncties en dergelijke. , Daarnaast is er ruimte voor kleinschalige publieke voorzieningen zoals een kleine supermarkt, horeca, een kinderdagverblijf, etc. Tot slot wordt de mogelijkheid geboden om een experiment te houden met de woonfunctie ‘short stay’. Doel is om een levendiger en daarmee aantrekkelijker kantorencluster te realiseren waartoe bedrijven zich aangetrokken voelen om zich nieuw te vestigen c.q. om er gehuisvest te blijven. | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | ||||
nnb | nnb | nnb | -794 | 4.961 | 22.071 | ||||
Toelichting finan- | De jaarcijfers voor 2021 zijn nog niet bekend. | ||||||||
Twice Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||||
Korte toelichting | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen in vijf thematische bedrijvencentra op 2 innovatieve hotspots in Eindhoven (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013 – Alpha 2021). Doel is om kleinschalige innovatieve high tech bedrijven hoogwaardige (infrastructurele) faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en uit te laten stromen om de sociaal economische structuur te versterken voor de Brainport Regio. Daarnaast ondersteunt Twice het ecosysteem door verbinding met het regionale netwerk van adviseurs, investeerders en andere interessante partners. Twice blijft daarmee uniek en daarmee van groot belang voor het Brainportvestigingsklimaat. Instroom -, uitbreiding- en uitstroom van bedrijven zijn de KPI parameters voor succes. | ||||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||
Doelstelling en openbaar belang | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen in vijf thematische bedrijvencentra op 2 innovatieve hotspots in Eindhoven (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013 – Alpha 2021). Doel is om kleinschalige innovatieve high tech bedrijven hoogwaardige (infrastructurele) faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en uit te laten stromen om de sociaal economische structuur te versterken voor de Brainport Regio. Daarnaast ondersteunt Twice het ecosysteem door verbinding met het regionale netwerk van adviseurs, investeerders en andere interessante partners. Twice blijft daarmee uniek en daarmee van groot belang voor het Brainportvestigingsklimaat. Instroom -, uitbreiding- en uitstroom van bedrijven zijn de KPI parameters voor succes. | ||||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven 20% aandelenbelang. Andere aandeelhouders: Brainport Development 20%, De Brabantse Ontwikkelmaatschappij 20%, De Rabobank 20%, TU/e 20%. Elk aandeel geeft recht tot het uitbrengen van één stem (1/5 deel van de zeggenschap). | ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2021 was mevrouw Saskia van der Schoot bestuurlijk bevoegd voor Twice Eindhoven B.V. als éénhoofdige directeur van Twice. Per september 2021 heeft ze haar ontslag ingediend. Er is een sollicitatieprocedure opgestart die een nieuwe kandidaat-directeur heeft opgeleverd, Naar verwachting zal de kandidatuur begin 2022 worden bekrachtigd door de AvA. | ||||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Mocht dit onderwerp bezoldiging op de agenda staan, neemt bij de voorbereiding op het agendapunt gemeente Eindhoven dit mee in haar advies richting de aandeelhouder. | ||||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Alle gebouwen van Twice hebben een prima duurzaamheidslabel, maar hier is eerder nog geen promotie aan gegeven. Twice erkent in de strategische roadmap dat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is op de agenda van veel partijen. | ||||||||
Geleverde prestaties | Het resultaat van Twice wordt bepaald door verhuur van gebouwen (bezettingsgraad). | ||||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | In 2020 heeft de directie / RvC van Twice aangepaste strategie ontwikkeld, gericht op het verder ondersteunen van de doelgroep bij de groei van hun bedrijf. De start van een nieuwe, vijfde hub vloeit voort uit deze nieuwe strategie. Op de TU/e campus is begin 2021 een leegstaand pand gehuurd en ingericht als nieuw bedrijvencentrum ‘Alpha’. Dit centrum is bedoeld om een nieuwe doelgroep te ondersteunen door het aanbieden van huisvesting die goedkoper is dan de vier reeds bestaande Twice-centra.. Voor dit nieuwe bedrijvencentrum is een Besloten Vennootschap Alpha Eindhoven BV opgericht met Twice Eindhoven BV als enige aandeelhouder. Alpha richt zich op jonge startups in de tech-sector, onder andere afkomstig van de TU/e. Omdat het om een ouder, minder luxe gebouw gaat, kunnen de ruimten tegen een relatief lage huur worden aangeboden, waardoor een nieuwe doelgroep van jonge bedrijven wordt bediend .In hetzelfde gebouw is sinds begin 2021 ook ‘The Gate’ gevestigd, een eerste hulp loket voor startups. | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | ||||
nnb | nnb | nnb | 387.782 | 11.800.338 | 7.011.664 | ||||
Toelichting finan- | De jaarcijfers voor 2021 zijn nog niet bekend. | ||||||||
. |
Verbonden partijen dragen bij aan de te bereiken doelstellingen. Voor programma 3 Economie zijn dat de volgende: | |||||||||
Naam verbonden partij | Taakveld | ||||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||||
Brainport Development N.V. | 3.1 | ||||||||
Breedband Regio Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||||
Flight Forum Beheer B.V. | 3.2 | ||||||||
Flight Forum C.V. | 3.2 | ||||||||
Twice Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||||
. |