Verbonden partijen dragen bij aan de te bereiken doelstellingen. Voor programma 7 Volksgezondheid en milieu zijn dat de volgende: | |||||||||
Naam verbonden partij | Taakveld | ||||||||
Gemeenschappelijke regelingen | |||||||||
GR Centrum Uitvoering reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | 7.3 | ||||||||
Korte toelichting | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid.Cure doet dit door de focus te leggen op 4 kernwaarden, zijnde 100% hergebruik van de huishoudelijke afvalstromen, het optimaliseren van het serviceniveau voor de burgers, het beheersen en optimaliseren van de kosten en de inzet van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Hierdoor kan het product afval verder ontwikkeld worden tot nieuwe grondstoffen en kan onder andere de werkgelegenheid en de circulaire regionale economie worden gestimuleerd. | ||||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||
Doelstelling en openbaar belang | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. | ||||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Voor zowel het AB alsook het DB geldt één stem per lid, de voorzitter inbegrepen. Bij staking der stemmen heeft de voorzitter een doorslaggevende stem.
| ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | ||||||||
Wet Normering Topinkomens | Niet van toepassing: het betreft aangestelde bestuurders van gemeenten (vanuit hun functie als wethouder) en een ambtenaar als directeur, ingepast in de lokaal gemeentelijke CAR structuur. | ||||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Cure staat op de PSO-Prestatieladder op Trede 3. Dat betekent dat ze koploper zijn als het gaat om werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie. Naast het bieden van kansen aan deze mensen om werkzaam te zijn worden ze ook opgeleid door Cure. Hierdoor vergroten zij hun kansen om door te stromen naar een regulier betaalde baan in onze samenleving. In 95% van de gevallen stromen de medewerkers uit naar een regulier betaalde baan. De nieuwe milieustraat + kantoor Cure op lokatie GDC Acht zijn duurzaam en toekomstbestendig gebouwd. | ||||||||
Geleverde prestaties | Het afval in Eindhoven is in 2021 binnen de ruimte van de begroting ingezameld en verwerkt. | ||||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico's bij Cure zijn: | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | ||||
-1.152 | 36.621 | -1.152 | 261 | 38.119 | -524 | ||||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de concept jaarrekening 2021. | ||||||||
GR GGD Brabant Zuidoost | 7.1 | ||||||||
Korte toelichting | De GGD Brabant Zuidoost heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publiekr gezondheidszorg (PG) en de ambulance zorg (AZ).De GGD Brabant Zuidoost vervult daartoe de volgende kerntaken:·Infectieziektenbestrijding;·medische milieukunde;·toezichthoudende taken (o.a. kinderopvang, WMO);·jeugdgezondheidszorg 4-18 jaar;·onderzoek en beleidsadvisering;·gezondheidsbevordering;·ambulancezorg. | ||||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GGD Brabant Zuidoost heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publiekr gezondheidszorg (PG) en de ambulance zorg (AZ). De GGD Brabant Zuidoost vervult daartoe de volgende kerntaken:
| ||||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeentebestuurders zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de GGD. Het algemeen bestuur (AB) stelt de hoofdlijnen van het GGD beleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur (DB) ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het AB. Het AB en DB vergaderen ca. 5 keer per jaar. Stemverhouding:
Aandeel jaarlijkse bijdrage:
| ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Namens gemeente Eindhoven maakt wethouder Richters deel uit van het AB en DB van de GGD-BZO. | ||||||||
Wet Normering Topinkomens | In 2021 werd voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Bij de GGD-BZO ontvangt de directeur de hoogste beloning. Deze beloning valt ruimschoots onder het genoemde bezoldigingsmaximum. De definitieve jaarrekening 2021 is nog niet ontvangen. | ||||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Dit zit opgesloten in het feit dat zij in het leven geroepen zijn voor het uitvoeren van een wettelijke taak (Wet Publieke Gezondheid). | ||||||||
Geleverde prestaties | De belangrijkste ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft gekregen in 2021 zijn: | ||||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste ontwikkelingen waarmee de GGD Brabant Zuidoost in 2021 te maken heeft gekregen zijn:
Financieel: | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | ||||
12 | 28.707 | 4.707 | 940 | 30.526 | 4.420 | ||||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de definitieve jaarstukken 2021. Het positieve resultaat 2021 van € 12.000 heeft voor € 45.000 betrekking op het programma Publieke Gezondheid en voor -/- € 33.000 op het programma Ambulancezorg. | ||||||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | 7.4 | ||||||||
Korte toelichting | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur levert de Odzob een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB is voor circa 30% landelijk opgelegd als verplichte basistaak, de rest van de taken zijn verzoektaken. En door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken. | ||||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||
Doelstelling en openbaar belang | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur levert de Odzob een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB is voor circa 30% landelijk opgelegd als verplichte basistaak, de rest van de taken zijn verzoektaken. En door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken. | ||||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage, op basis van omzet, bepaald in 2016 (jaarrekening, afgerond)): Het openbaar lichaam heeft een algemeen bestuur (AB). Gedeputeerde Staten en de colleges wijzen uit hun midden ieder één lid van het AB aan. De ODZOB kent 22 deelnemers. De voorzitter wordt door en uit het AB aangewezen. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit minimaal 3 leden en maximaal 6 leden waaronder de voorzitter. De leden worden uit en door het AB gekozen. | ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | ||||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | ||||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Bij de verbouwing van kantoorruimte als gevolg van de groei van de organisatie is LED-verlichting toe gepast. Er zijn ook elektrische bedrijfsauto’s geleased. Het facilitaire team is uitgebreid met een gastvrouw via de Ergon (SW bedrijf). Voor wat betreft inkoop is ingezet op verdere verduurzaming van de bedrijfsvoering. | ||||||||
Geleverde prestaties | De opgedragen taken (basis, verzoek, collectief, intensivering) zijn volgens planning gerealiseerd binnen de ruimte van de begroting 2021. | ||||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en risico's zijn: | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | ||||
1.046 | 5.150 | 3.266 | 354 | 4.523 | 2.429 | ||||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de concept jaarrekening 2021. Het resultaat 2021 is incl. mutaties reserves. | ||||||||
. | |||||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||||
Eindhoven Airport N.V. | 7.4 | ||||||||
Korte toelichting | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven.Coalitieakkoord 2018 zegt hierover: Duurzaamheid, klimaat, geluidsoverlast. Luchtkwaliteit, gezondheid en parkeerproblematiek zijn randvoorwaarden in de discussie over de toekomst van Eindhoven Airport. Wij hechten aan een zorgvuldig proces waar alle stakeholders in worden betrokken. Wij verwachten een goede en gelijkwaardige dialoog met Eindhoven Airport en het Rijk. Daarbij is de gebiedsontwikkeling rondom het vliegveld ook onderwerp van gesprek. | ||||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||
Doelstelling en openbaar belang | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. | ||||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 24,5% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn provincie Noord-Brabant (24,5%) en SchipholGroup (51%). Zeggenschap verloopt via de AVA (via minderheidsbelang). | ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Mirjam van den Boogaard is in 2021 herbenoemd als statutair directeur/ COO. In de raad van commissarissen hebben in 2021 geen wisselingen plaatsgevonden. | ||||||||
Wet Normering Topinkomens | Door de Gemeente Eindhoven is in de AVA als aandeelhouder aandacht gevraagd voor het gemeentelijk standpunt dat de salariëring van de directie van Eindhoven Airport te hoog is in vergelijking met de normen die gelden op grond van de WNT. Dit standpunt is in de AVA echter niet overgenomen. | ||||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Eindhoven Airport heeft de vijf speerpunten uit het advies van dhr. Van Geel verwerkt in de herijkte strategie en positionering. Nadrukkelijk is hierbij gekozen voor een strategie waarbij de regio en het belang van de luchthaven voor de regio centraal staat. | ||||||||
Geleverde prestaties | In 2021 is, mede door Eindhoven Airport, verder gewerkt aan de uitvoering van het advies van dhr. Van Geel. Dit is gebeurd binnen het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO), het nieuwe overleg- en participatieorgaan rond de luchthaven. Per 31 december 2021 is het voorzitterschap van Pieter van Geel geeindigd en in 2022 zal Staf Depla de rol van voorzitter LEO overnemen. Eindhoven Airport heeft voor zover mogelijk verder gewerkt aan het uitvoeren van de eigen strategie. Uiteraard heeft de focus en prioriteit van Eindhoven Airport in 2021 voor een groot deel gelegen bij de corona-crisis en de impact daarvan op het vliegverkeer en de luchthaven. Zowel op het gebied van veilig en verantwoord reizen, als ook de bedrijfsvoering van het luchthaven bedrijf. | ||||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | In de AVA van 2020 is het nieuwe dividendbeleid vastgesteld door de aandeelhouders. Vanwege de coronacrisis en bijbehorende financiële onzekerheden is in de AVA van 2021 bevestigd dat er over het boekjaar 2020 geen dividend uitgekeerd wordt aan de aandeelhouders. Per 1 januari 2020 is voor 2 jaar een nieuwe vergunning afgegeven voor 41.500 vliegbewegingen (een zogenoemde stand still), in lijn met het advies van Pieter van Geel. Ook voor 2022 is een maximum aantal van 41.500 vliegbewegingen vergund en geen geplande vluchten na 23.00 uur. In 2021 hebben we samen met de andere partijen in het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO) uitwerking gegeven aan de thema's en ambities uit het proefcasus rapport van Pieter van Geel. | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | ||||
-2.293 | 36.650 | 101.325 | -10.545 | 27.976 | 103.618 | ||||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de definitieve jaarrekening 2021. | ||||||||
. |
Verbonden partijen dragen bij aan de te bereiken doelstellingen. Voor programma 7 Volksgezondheid en milieu zijn dat de volgende: | |||||||||
Naam verbonden partij | Taakveld | ||||||||
Gemeenschappelijke regelingen | |||||||||
GR Centrum Uitvoering reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | 7.3 | ||||||||
GR GGD Brabant Zuidoost | 7.1 | ||||||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | 7.4 | ||||||||
. | |||||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||||
Eindhoven Airport N.V. | 7.4 | ||||||||
. |