Verbonden partijen dragen bij aan de te bereiken doelstellingen. Voor programma 0 Bestuur en ondersteuning zijn dat de volgende: | |||||||||
Naam verbonden partij | Taakveld | ||||||||
Gemeenschappelijke regelingen | |||||||||
GR Metropoolregio Eindhoven | 0.1 | ||||||||
Korte toelichting | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. De focus van het vigerende samenwerkingsakkoord 2019-2022 ligt op het terrein van Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie Landelijk Gebied. Binnen deze focus zijn o.a. de uitvoering van het Stimuleringsfonds en de functie van betaalautoriteit en aandeelhouder Brainport Development NV door de 21 samenwerkende gemeenten belegd. Inspelend op de actualiteit van de coronacrisis is aanvullend, in opdracht van het DB MRE, een Herstelaanpak Breed Economisch Vestigingsklimaat ontwikkeld. Deze is in 2020 en 2021 tot uitvoering gebracht.Tot slot maakt ook het Regionaal Historisch Centrum (RHCe) onderdeel uit van de GR-MRE. | ||||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||
Doelstelling en openbaar belang | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. De focus van het vigerende samenwerkingsakkoord 2019-2022 ligt op het terrein van Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie Landelijk Gebied. Binnen deze focus zijn o.a. de uitvoering van het Stimuleringsfonds en de functie van betaalautoriteit en aandeelhouder Brainport Development NV door de 21 samenwerkende gemeenten belegd. Inspelend op de actualiteit van de coronacrisis is aanvullend, in opdracht van het DB MRE, een Herstelaanpak Breed Economisch Vestigingsklimaat ontwikkeld. Deze is in 2020 en 2021 tot uitvoering gebracht. | ||||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Financiële jaarlijkse bijdrage geschiedt op basis van (relatief) inwoneraantal. | ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Burgemeester Jorritsma van Eindhoven heeft medio oktober 2020 in verband met de bestrijding van de coronacrisis tijdelijk het voorzitterschap van de Metropoolregio Eindhoven overdragen aan vice-voorzitter Blanksma, burgemeester van Helmond. | ||||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | ||||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De organisaties van de Metropool Regio Eindhoven (MRE) en RHCe kennen een beperkte omvang, waarbij het merendeel van de begroting bestaat uit de kosten van personeel, bedrijfsvoering en gebouwen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt hierbij continue nagestreefd. | ||||||||
Geleverde prestaties | Metropoolregio Eindhoven (MRE): specifiek vermeldenswaardige resultaten in 2021: M.b.t. het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe) is eind 2021 door het dagelijks bestuur ingestemd met een plan van aanpak om te komen tot besluitvorming in 2022 over de toekomstige bestuurlijke positie van het RHCe. M.b.t. Gulbergen, is een proces gestart om te komen tot een ontwikkeling van het gebied en een overdracht van eigendom, exploitatie en beheer aan een marktpartij. Dit proces loopt door in 2022. | ||||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Metropoolregio Eindhoven: 2022 is het laatste jaar van het huidige samenwerkingsakkoord. In 2022 wordt het nieuwe samenwerkingsakkoord voorbereid. Het nieuwe samenwerkingsakkoord zal eind 2022 voor zienswijze aan de 21 raden worden aangeboden en vervolgens door het Algemeen Bestuur MRE worden vastgesteld. Gulbergen: de voormalige stortplaats is officieel nog niet gesloten en de nazorg niet overgedragen aan de Provincie Noord Brabant. De voornaamste reden hiervoor is dat er tussen de stortplaatsen en de provincie Noord Brabant nog geen overeenstemming is over de voorwaarden van sluiting en overdracht. Vanuit strategische overwegingen heeft de Metropoolregio Eindhoven eind 2020 de erfpacht met Attero beëindigd. Hierdoor werd de Metropoolregio Eindhoven weer volledig eigenaar van het Landgoed. Doordat de Metropoolregio Eindhoven nu weer volledig eigenaar is van het gebied, is het mogelijk dit gebied integraal te gaan ontwikkelen. Het belangrijkste risico is of er voldoende belangstelling uit de markt is om het landgoed aan te kopen met een ontwikkel- en exploitatieafspraak die voldoet aan de planologische verwachtingen van MRE (in casu de 21 MRE-gemeenten), met daarbij in het bijzonder de beide grondgebiedgemeenten. | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | ||||
598 | 14.427 | 14.325 | 13.306 | 14.524 | 17.743 | ||||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de concept jaarrekening 2021. Het positieve resultaat 2021 van € 598.000 heeft voor € 526.000 betrekking op MRE en voor € 72.000 heeft betrekking op RHCe. | ||||||||
. | |||||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||||
BNG Bank N.V., gevestigd te Den Haag | 0.5 | ||||||||
Korte toelichting | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||||||||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||||||||
Doelstelling en openbaar belang | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,3% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in Algemene vergadering van Aandeelhouders (AvA; geen actieve vertegenwoordiging vanwege beperkt aandeelbelang). | ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | AvA 22 april 2021: | ||||||||
Wet Normering Topinkomens | Voor de BNG bank NV is de wet Normering Topinkomens niet van toepassing. | ||||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | In 2020 heeft BNG Bank haar strategie aangescherpt en kiest ervoor om zich exclusief te richten op de publieke sector, gedreven door maatschappelijke impact. De focus ligt op 4 sustainable goals, waarmee de bank, samen met publieke klanten het verschil wil maken: Goede gezondheid en welzijn, kwaliteitsonderwijs, betaalbare duurzame energie en duurzame steden en gemeenschappen. BNG bank wil actief kunnen sturen op het vergroten van de maatschappelijke impact en gaat deze impact meten en rapporteren. | ||||||||
Geleverde prestaties | De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang. | ||||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De naar risico’s afgewogen solvabiliteitsratio’s van de BNG bank blijven op een hoog niveau. Het leverage ratio van de bank is 10,8% Dit is een stijging ten opzichte van eerdere jaren als gevolg van de nieuwe Capital Requirements Directive. BNG Bank vindt dat de dividenduitkering aan aandeelhouders niet mag worden geraakt door de niet toegekende extra rentekorting als gevolg van een procesmatige fout. Om die reden keert de BNG bank in 2021 een dividendpercentage uit van 60% (2020: 50%) over de winst na belasting. Voor de gemeente Eindhoven betekent dit een dividend van € 391.248. Uitkering van het dividend over 2021 vindt plaats in 2022. Het dividend over 2020 (€ 310.596) heeft plaatsgevonden in oktober 2021. Kredietbeoordelaar Fitch Ratings geeft de BNG bank AAA rating. De ratings van Moody's, Standard& poor’s en Fitch Ratings zijn nu allemaal triple A. Hiermee behoort BNG bank tot de veiligste banken ter wereld. | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | ||||
236.000 | 143.995.000 | 5.062.000 | 221.000 | 155.262.000 | 5.097.000 | ||||
Toelichting finan- | De nettowinst over 2021 bedraagt € 236 miljoen. Dit is een stijging van € 15 miljoen ten opzichte van 2020. Belangrijke oorzaak van dit relatief hoge rendement is het positieve resultaat financiële transacties van € 100 miljoen, vergeleken met een negatieve resultaat van € 17 miljoen in 2020. Het renteresultaat bedroeg in 2021 € 407 miljoen, een daling van € 70 miljoen ten opzichte van 2020. De daling is voor € 57 miljoen toe te schrijven aan het feit dat BNG Bank als gevolg van een procesmatige fout niet tijdig heeft voldaan aan een rapportageverplichting om in aanmerking te komen voor de extra rentekorting van 0,5% over het eerste tijdvak van de Targeted Longer-Term Refinancing Operation (TLTRO). Doel van de TLTRO III is het stimuleren van liquiditeit aan specifieke doelgroepen, waaronder corporaties en zorginstellingen. Naar aanleiding van deze fout zijn maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen. | ||||||||
Enexis Holding N.V. | 0.5 | ||||||||
Korte toelichting | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden. | ||||||||
Vestigingsplaats | Groningen | ||||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden. | ||||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,015% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn zes provincies (ligging van het netwerk) die de meerderheid (74 % van de aandelen) bezitten. De 116 gemeenten bezitten 26 % van de aandelen. Alleen sprake van eigenaarschap (eigenaarsrol) – belegd bij wethouder Financiën. Puur “volgend”, wel AVA stukken vooraf in het college, echter gezien de zeggenschap geen vertegenwoordiging in de AVA. | ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Er zijn geen wijzigingen in de samenstelling van de Aandeelhouderscommissie en de Raad van Commissarissen. | ||||||||
Wet Normering Topinkomens | In 2019 is de afbouwperiode van drie jaar van de beloning van de raad van bestuur conform overgangsrecht ingezet. De beloning van de raad van bestuur en van commissarissen voldoet in 2021 aan de bezoldigingsbepalingen van de WNT. | ||||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Enexis is partner voor de provincies, gemeenten en waterschappen bij de totstandkoming van de Regionale Energie Strategieën (een lokaal ontwerp van het energiesysteem van de toekomst). | ||||||||
Geleverde prestaties | Enexis hield in 2021 vast aan de vier prioriteiten: veilig werken, klantgedreven werk, verbeterprojecten voor de klant en het versnellen van de energietransitie. Enexis zet alles op alles om de energietransitie maximaal te faciliteren. Het uitbreiden van de capaciteit in de elektriciteitsnetten heeft topprioriteit zodat klanten duurzaam opgewekte energie terug kunnen leveren. Het aantal nieuwe aansluitingen steeg met 11%. Maar het aanbod stijgt sneller dan het elektriciteitsnet aan kan. Op sommige plaatsen schiet de capaciteit van het net tekort. | ||||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Op 1 juli 2021 zijn de Regionale Energie Strategieën (RES) opgeleverd. In plaats van de afgesproken 35 TWh zijn regio’s voornemens om voor 2030 maar liefst 55 TWh aan duurzame opwek te realiseren via met name zonne-energie. Bijna de helft van deze RES-opgave valt binnen het verzorgingsgebied van Enexis. In combinatie met verduurzaming van de industrie en het aanleggen van een laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer levert dit tot 2030 een gigantische hoeveelheid werk op. Dit werk kan niet allemaal tegelijk uitgevoerd kan worden. Door een tekort aan technisch personeel en lange doorlooptijden door vergunningen en inspraak procedures dreigt een mismatch te ontstaan tussen de regionale ambities en de snelheid waarmee het benodigde werk kan worden uitgevoerd. Op nationaal-, provinciaal- en RES-niveau moeten er keuzes worden gemaakt in de aanpak en/of in de tijd. | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||
2021 | 2021 | 2021 | 2020 | 2020 | 2020 | ||||
199.000 | 5.154.000 | 4.241.000 | 108.000 | 4.635.000 | 4.116.000 | ||||
Toelichting finan- | De nettowinst over 2021 bedraagt € 199 miljoen (2020: € 108 miljoen). Deze stijging wordt voornamelijk verklaard doordat de inkoopkosten van TenneT vanaf 2021 in hetzelfde jaar worden vergoed in de omzet. Ook in 2021 heeft de coronacrisis geen materiële impact gehad op het financieel resultaat van Enexis | ||||||||
. |
Verbonden partijen dragen bij aan de te bereiken doelstellingen. Voor programma 0 Bestuur en ondersteuning zijn dat de volgende: | |||||||||
Naam verbonden partij | Taakveld | ||||||||
Gemeenschappelijke regelingen | |||||||||
GR Metropoolregio Eindhoven | 0.1 | ||||||||
. | |||||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||||
BNG Bank N.V., gevestigd te Den Haag | 0.5 | ||||||||
Enexis Holding N.V. | 0.5 | ||||||||
. |