WMO

Inleiding

  Wmo

 
Er is in 2021 verder invulling gegeven aan het verstrekken van de meest passende zorg en is er gewerkt aan de transformatie door meer WMO-voorzieningen dichtbij inwoners en laagdrempelig in de wijk te organiseren. De aanbesteding voor Wmo begeleiding en Maatwerkdagbesteding vond plaats. In december zijn de nieuwe contracten gesloten met minder partijen. Er is vorm gegeven aan de uitwerking van de nieuwe processen waarbij meer aandacht is voor het werken volgens 1 plan, met 1 regisseur. Er is verder gebouwd aan de ketensamenwerking tussen Stichting WIJeindhoven en het Servicebureau, zodat een Wmo ondersteuningsvraag snel en efficiënt in behandeling kan worden genomen. De inspanningen van het afgelopen jaar hebben geleid tot een gezamenlijk proces en een rechtmatige werkwijze.

In 2021 vond de aanbesteding voor de doordecentralisatie van beschermd wonen en de nieuwe overeenkomsten die daarvoor nodig zijn nog niet plaats. De voorbereiding hiervoor is echter wel al ingang gezet. De aanbesteding vindt nu in 2022 plaats, gelijktijdig met de voorbereiding op de herverdeling van de middelen volgens het nieuwe objectief verdeelmodel.
Sinds de invoering van het abonnementstarief voor de eigen bijdrage zien we een stijgende lijn in de aanvragen en kosten van huishoudelijke ondersteuning, woningaanpassingen en hulpmiddelen. In 2021 hebben we gesprekken gevoerd over mogelijkheden  tot duurzamere inzet van voorzieningen, bijvoorbeeld door het stimuleren van hergebruik of collectief gebruik. In 2022 voeren we hierover verdere gesprekken met onze partners, de leveranciers van hulpmiddelen. We hebben een toekomstverkenning Wmo uitgevoerd en deze gebruikt om het Actieplan Langer Thuis op te stellen. Met dit actieplan geven wij richting aan de activiteiten die nodig zijn om zorg en ondersteuning in de toekomst beschikbaar te houden en daarnaast mensen zoveel mogelijk regie en zeggenschap over hun eigen leven te laten leiden. Het actieplan is door het college vastgesteld en aan de raad aangeboden en er vindt verdere beleidsvorming in 2022 plaats.

De meest kwetsbare groepen in onze stad worden het hardst geraakt door de gevolgen van corona. In 2021 werden incidentele middelen vanuit het Rijk ontvangen, waarmee een extra aanbod konden doen aan inwoners met een kwetsbaarheid. Door middel van de opdracht ‘samen uit corona’ hebben we verschillende maatschappelijke partners gevraagd een bijdrage te leveren met het oog op verbinding en activiteiten om onder andere eenzaamheid tegen te gaan. Deze oproep heeft tot veel enthousiaste reacties en mooie initiatieven voor inwoners en vrijwilligers geleid. Naast de activiteiten hebben partners ook hun vaste aanbod uit kunnen breiden en hun locaties kunnen aanpassen zodat inwoners met een fysieke beperking de locaties kunnen bereiken en gebruiken (toegankelijkheid, doorgankelijk en bruikbaarheid).

We zijn gestart volgens het toekomstbeeld Maatschappelijke Opvang 2021 en hebben daarmee extra geïnvesteerd om de zorg aan de meest kwetsbaren te verbeteren. Dit tegen de achtergrond dat Corona ook een belangrijk negatieve invloed heeft op de meest kwetsbare inwoners.  Een integrale inloopvoorziening is weliswaar nog niet gerealiseerd, wel zijn er goede signalen ontvangen met de ingezette 24 uursopvang en begeleiding die aanbieder Springplank biedt. Naarstig wordt nog gezocht naar een locatie voor de basisvoorziening waar het regieteam ook zijn intrek in neemt. Ook nieuwe locaties voor de maatwerkvoorziening van de maatschappelijke opvang zijn nog niet gevonden. Samen met de regio zijn de oorspronkelijk gedachte stappen op het gebied van Beschermd Wonen vertraagd gezet, dit omdat de voorbereidingen voor een nieuwe inkoopperiode meer tijd vroegen. Met een extra financiële impuls investeerden we in activiteiten in de buurt en wijk. Denk hierbij ook aan outreachend werk voor ondersteuning aan zorgmijders en (collectieve) voorzieningen in de wijk voor bijvoorbeeld inwoners met GGZ problematiek. De inzet van de Wijk GGD-er is positief en leidt tot uitbreiding. Ook voor het voorkomen van dak- en thuisloosheid na uitstroom uit een institutie (bijv. Jeugdzorg (18-/18+), GGZ-instelling en na detentie) zijn pilots opgezet waarbij het nog te vroeg is om resultaten te vermelden. Deze aanpak vraagt een gezamenlijke inspanning in samenwerking met woningcorporaties, cliëntenorganisaties, zorgaanbieders en andere relevante partijen waarmee we concrete bestuurlijke en uitvoeringsafspraken maken en implementeren.

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2022 10:23:03 met de export van 05/30/2022 14:14:49