Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
Aantal ernstige verkeersongevallen | 75 | 104 | 107 | ||||
Realisatie: | In 2021 zijn 107 ernstige ongevallen geregistreerd, waarvan 2 met dodelijke slachtoffers. Overige ongevallen betreft het aantal ziekenhuis gewonden. Het gaat hier nog om de voorlopige cijfers. Hiermee lijkt de scherpe daling van verkeersslachtoffers in 2020 eenmalig te zijn. | ||||||
Toelichting indicator: | Aantal ernstige verkeersongevallen op gemeentelijke wegen. De Randweg (N2) wordt hierin niet meegenomen. | ||||||
Motivatie keuze: | Het aantal ernstige verkeersongevallen geeft een indicatie van de verkeersveiligheid in Eindhoven. Het streven naar minder verkeersongevallen (en slachtoffers) maakt onderdeel uit van de strategische doelen die verwoord zijn in de Visie Eindhoven op Weg (2013). | ||||||
Bron: | VIA Ongevallendatabase | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Verkeersveilige stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Auto-intensiteiten in het centrum | - | 98 | 98 | ||||
Realisatie: | Ten opzichte van het basisjaar 2020 waarin de Menukaart Autoluw is vastgesteld is het aantal verplaatsingen met motorvoertuigen in het centrum met 9 procent toegenomen. Ten opzichte van het laatste pre-corona jaar (2019), heeft er een daling van 2% plaatsgevonden. | ||||||
Toelichting indicator: | Monitoren van het aantal auto's in het centrum. 2019 = 100. | ||||||
Motivatie keuze: | We willen minder autoverkeer in het centrum. We gebruiken onze telpunten om het aantal voertuigen te registreren. | ||||||
Bron: | Eigen telpunten. | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Voetganger vriendelijk | - | 7,5 | 7,4 | ||||
Realisatie: | De waardering van voetgangers in het centrum is hoog en de afgelopen jaren stabiel gebleven | ||||||
Toelichting indicator: | Rapportcijfer voor voetganger-vriendelijkheid | ||||||
Motivatie keuze: | We willen langzaam verkeer stimuleren en faciliteren, daarom goed om de beleving van de voetgangervriendelijkheid te monitoren | ||||||
Bron: | Inwonersenquête | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Fiets vriendelijkheid | - | 7,5 | 7,4 | ||||
Realisatie: | De waardering van fietsers in het centrum is hoog, dit is in lijn met de positieve waardering van fietsvriendelijkheid uit afgelopen jaren. | ||||||
Toelichting indicator: | Rapportcijfer voor fiets vriendelijkheid | ||||||
Motivatie keuze: | We willen langzaam verkeer stimuleren en faciliteren, daarom goed om de beleving van de fietsvriendelijkheid te monitoren | ||||||
Bron: | Inwonersenquête | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
OV vriendelijkheid | - | 7,3 | 7,2 | ||||
Realisatie: | Het openbaar vervoer wordt ondanks de impact van de coronamaatregelen nog steeds goed gewaardeerd. | ||||||
Toelichting indicator: | Rapportcijfer voor OV vriendelijkheid | ||||||
Motivatie keuze: | We willen OV stimuleren, daarom monitoren we de beleving van de OV vriendelijkheid | ||||||
Bron: | Inwonersenquête | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Rapportcijfer bereikbaarheid van het centrum | 7,4 | 7,4 | 7,4 | ||||
Realisatie: | Het algemene rapportcijfer van het centrum is opgebouwd uit fiets, OV en auto bereikbaarheid. Deze scoort een 7,4 uit de inwonersenquête. | ||||||
Toelichting indicator: | Het gemiddelde van de rapportcijfers voor de bereikbaarheid van het centrum met auto, fiets en openbaar vervoer uit de inwonersenquête. | ||||||
Motivatie keuze: | Een rapportcijfer voor de bereikbaarheid van het centrum laat zien hoe bewoners de bereikbaarheid van het centrum ervaren. Een goede bereikbaarheid maakt het centrum aantrekkelijker en leefbaarder conform de strategische doelen die zijn verwoord in de visie Eindhoven op Weg (2013). | ||||||
Bron: | Inwonersenquête | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Doorstroming gemotoriseerd verkeer op Ring | - | 102 | 126 | ||||
Realisatie: | De gemiddelde doorstroming op de Ring tijdens de spits in 2021 is ten opzichte van 2019 (laatste jaar voor impact van corona maatregelen) verbeterd met 26%. | ||||||
Toelichting indicator: | We streven naar een betere doorstroming op de belangrijke toegangswegen | ||||||
Motivatie keuze: | Door de doorstroming op belangrijke toegangswegen te verbeteren, verleiden we weggebruikers om deze routes te nemen. Hiermee geven we invulling aan autoluw centrum en verminderen we sluipverkeer door wijken. | ||||||
Bron: | Floating car data | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal fietsers op fietsroutes | - | 104 | 99 | ||||
Realisatie: | Het aantal fietsers op fietsroutes in Eindhoven is in 2021 ten opzichte van 2019 (laatste jaar voor impact van corona maatregelen) afgenomen met 1%. Ten opzichte van 2020 is er een sterke stijging te zien van 16% meer fietsers. | ||||||
Toelichting indicator: | We zetten in op het stimuleren van fietsgebruik, omdat het gezond en duurzaam is, en een belangrijke oplossing voor de bereikbaarheid van de stad. Elk jaar zetten we in op een toename van het aantal fietsers. | ||||||
Motivatie keuze: | We willen langzaamverkeer stimuleren en monitoren daarom het gebruik van de fietsroutes. | ||||||
Bron: | Eigen telpunten | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Doorstroming gemotoriseerd verkeer op belangrijke toegangswegen (incl. Ring) | - | 102 | 113 | ||||
Realisatie: | De belangrijkste toegangswegen buiten de Ring, zoals de Kennedylaan, Boschdijk en Leenderweg, stroomden in 2021 13% beter door ten opzichte van 2019 (laatst jaar voor impact van corona maatregelen). | ||||||
Toelichting indicator: | 2019 is startjaar (100), in de jaren daarna moet de doorstroming verbeteren. | ||||||
Motivatie keuze: | Door de doorstroming op belangrijke toegangswegen te verbeteren, verleiden we weggebruikers om deze routes te nemen. Hiermee geven we invulling aan autoluw centrum en verminderen we sluipverkeer door wijken. | ||||||
Bron: | Floating car data | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% duurzaam vervoer in de modal split | 63% | ≥61% | 62% | ||||
Realisatie: | Het aandeel duurzaam vervoer in de totale modal split is moeilijk te beïnvloeden. Hoewel we zien dat het absoluut aantal fietsers stijgt, is het aandeel van voetganger, fiets en OV iets afnemend ten opzichte van voorgaande jaren, maar nog steeds boven het begroot percentage. | ||||||
Toelichting indicator: | De modal split is de verdeling van de vervoerswijzen over een aantal reisbestemmingen samen. De modal split wordt in Eindhoven gemeten via de inwonersenquête en zegt dus alleen iets over de vervoerskeuze van de inwoners van Eindhoven. Het percentage duurzaam vervoer is het aandeel lopen, fiets en OV gebruik bij elkaar opgeteld. Het percentage duurzaam vervoer wordt ook wel het aandeel duurzame mobiliteit genoemd. | ||||||
Motivatie keuze: | De modal split laat zien in welke mate Eindhovenaren kiezen voor duurzame vervoerswijzen. Het streven naar een verandering in de verdeling van vervoerswijzen, met andere woorden vaker lopen, fietsen en reizen met het openbaar vervoer, maakt onderdeel uit van de strategische Doelen die zijn verwoord in de visie Eindhoven op Weg (2013). | ||||||
Bron: | Inwonersenquête | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal openbaar beschikbare deelvoertuigen | - | 650 | 1107 | ||||
Realisatie: | In Eindhoven hebben we een vergunningenmodel waarin verschillende vormen van deelmobiliteit worden mogelijk gemaakt. In 2021 waren er deelfietsen (525), -scooters (400) en auto’s (182) van meerdere aanbieders. | ||||||
Toelichting indicator: | Overzicht van het aantal openbaar beschikbare deelvoertuigen (o.a. fietsen, scooters en auto’s). | ||||||
Motivatie keuze: | Noodzakelijke faciliteit voor stimuleren deelmobiliteit en mobiliteitstransitie | ||||||
Bron: | Informatie leveranciers en vergunningen | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal geregistreerde emissievrije voertuigen in Eindhoven (RDW) | - | 2.152 | 3845 | ||||
Realisatie: | Het aantal emissievrije auto’s (zowel volledig elektrisch, waterstof als plug-in hybrid) is in 2021 sterk gestegen | ||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het aantal geregistreerde voertuigen van de RDW. | ||||||
Motivatie keuze: | Indicator geeft een beeld van de groei van het aantal emissievrije voertuigen in de stad. Dit draagt bij aan een schonere stad. | ||||||
Bron: | RDW | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% inwoners dat tevreden is over inrichting en onderhoud openbare ruimte | 75% | >75% | 67% | ||||
Realisatie: | We zien een onverwachte daling in de tevredenheid ten opzichte van de vorige jaren. Dit blijkt niet direct uit de tevredenheid over de losse onderwerpen binnen de openbare ruimte. Het rapportcijfer over het onderhoud van de buurt is gelijk aan voorgaande jaren gebleven (6,9) en voor het schoonhouden van de buurt een 6,7 (was 6,8). We houden in de gaten of deze daling zich doorzet. Indien dit het geval is wordt nader onderzoek gedaan naar de verklaring, zodat er waar nodig op de aanpak kan worden bijgestuurd. | ||||||
Toelichting indicator: | Het gemiddelde van twee 'tevredenheidscijfers' uit de inwoner enquête: hoe tevreden bent u over de manier waarop de openbare ruimte is ingericht en hoe tevreden bent u over de manier waarop de openbare ruimte wordt onderhouden. | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft een goed beeld van de mate van tevredenheid van Eindhovenaren over deze zaken. Samen met de objectieve technische staat maakt dit mogelijk om met elkaar te vergelijken, waardoor er een goed sturingsinstrument ontstaat | ||||||
Bron: | Inwoners enquête BI | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Basiskwaliteit wegen | - | 90% | 87% | ||||
Realisatie: | In 2021 heeft de weginspectie plaatsgevonden. Hier uit blijkt dat 87% van de wegen voldoet aan de vastgestelde kwaliteit. De afwijking wordt voornamelijk verklaard, doordat projecten die reeds gepland (en financieel gedekt zijn) nog niet uitgevoerd zijn. Vervanging van deze wegen worden de komende 2 jaar uitgevoerd. Hiermee rekening houdend bedraagt het percentage dat nog niet voldoet 11%. We zijn bezig met een inhaalslag met name op het gebied van voetpaden, om deze achterstand verder in te lopen. | ||||||
Toelichting indicator: | Geeft inzicht in de technische kwaliteit die buiten op straat objectief is gemeten | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft een goed beeld van de technische kwaliteit op straat. Is objectief en maakt het mogelijk om objectief en subjectief (inwonersenquête) met elkaar te vergelijken, waardoor er een goed sturingsinstrument ontstaat | ||||||
Bron: | Extern gespecialiseerd bureau (weginspectie) die werkt volgens landelijk vastgestelde systematiek (CROW) | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | overig | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Basiskwaliteit bruggen, viaducten en tunnels | 97,7% | 90% | 94% | ||||
Realisatie: | |||||||
Toelichting indicator: | Geeft inzicht in de technische kwaliteit die buiten op straat objectief gemeten | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft een goed beeld van de technische kwaliteit op straat. Is objectief en maakt het mogelijk om objectief en subjectief (inwoner enquête) met elkaar te vergelijken, waardoor er een goed sturingsinstrument ontstaat | ||||||
Bron: | Extern gespecialiseerd bureau op basis van landelijke richtlijnen (CROW), 1x per 2 jaar | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | overig | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Basiskwaliteit schoon en netjes | 95% | 90% | 95% | ||||
Realisatie: | |||||||
Toelichting indicator: | Geeft inzicht in de technische kwaliteit die buiten op straat objectief gemeten | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft een goed beeld van de technische kwaliteit op straat. Is objectief en maakt het mogelijk om objectief en subjectief (inwonersenquête) met elkaar te vergelijken, waardoor er een goed sturingsinstrument ontstaat | ||||||
Bron: | Gemeente Eindhoven, afdeling kwaliteitscontrole MIBOR (registratietool) | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | per kwartaal | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
Aantal scholen met BVL-label | 31 | 50 | 38 | ||||
Realisatie: | Doel was om meer scholen te laten mee doen aan het Brabants VerkeersveiligheidsLabel. Er zijn 38 scholen die het BVL-label behaald hebben. Er zijn daarnaast 7 scholen die voor behalen van het label tijdelijk even zijn gestopt. Daarnaast zijn er 12 scholen die niet mee doen, of definitief zijn gestopt. | ||||||
Toelichting indicator: | |||||||
Motivatie keuze: | |||||||
Bron: | |||||||
Bron type: | |||||||
Frequentie: | |||||||
Hoort bij doel: | Verkeersveilige stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal schoolzones | 50 | 56 | 53 | ||||
Realisatie: | Het doel was 56 schoollocaties, echter waren er in 2021 in Eindhoven voor regulier basisonderwijs maar 55 schoollocaties. Bij alle locaties is een schoolzone aangebracht, met uitzondering van 2 locaties waar de realisatie van schoolzone gekoppeld is aan reguliere werkzaamheden die gepland staan in 2022. | ||||||
Toelichting indicator: | |||||||
Motivatie keuze: | |||||||
Bron: | |||||||
Bron type: | |||||||
Frequentie: | |||||||
Hoort bij doel: | Verkeersveilige stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal km 30 km/u straten in het centrum | - | 2,2 | 2,5 | ||||
Realisatie: | Afgelopen jaar is de Grote Berg ingericht als 30 km/u. Hiermee is het aantal wegen wat nog ingericht is als 50 km/u afgenomen met 500 meter. Werkzaamheden kruising Mathildelaan zijn verplaatst van 2021 naar 2022. Dit zorgt voor een afwijking tov begroting. | ||||||
Toelichting indicator: | |||||||
Motivatie keuze: | |||||||
Bron: | |||||||
Bron type: | |||||||
Frequentie: | |||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal km snelfietsroutes (Slowlane) | - | 30,5 | 30,5 | ||||
Realisatie: | In 2021 zijn er geen deeltrajecten van de Slowlane gerealiseerd. | ||||||
Toelichting indicator: | |||||||
Motivatie keuze: | |||||||
Bron: | |||||||
Bron type: | |||||||
Frequentie: | |||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal km HOV-busbanen | 24 | 25 | 24 | ||||
Realisatie: | In 2021 zijn er geen HOV-busbanen gerealiseerd. | ||||||
Toelichting indicator: | Het aantal gerealiseerde kilometers vrijliggende HOV-banen. | ||||||
Motivatie keuze: | We willen het aandeel duurzaam vervoer in de modal split te verhogen. Dit aandeel bestaat uit de vervoerwijzen fiets, openbaar vervoer en lopen. Het verhogen van het openbaar vervoeraandeel gebeurt onder andere door de aanleg van nieuwe HOV-banen. Hoe meer kilometers HOV-baan, hoe aantrekkelijker het wordt om van de bus gebruik te maken, hoe groter de kans op een hoger aandeel openbaar vervoer in de modal split. | ||||||
Bron: | Overzicht hoeveelheden areaal en objecten openbare ruimte van de afdeling Geoinformatie en Kwaliteit | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal vernieuwde verkeerslichten | 136 | 149 | 140 | ||||
Realisatie: | In 2021 zijn er 16 verkeersregelinstallaties (VRI) geplaatst. In 13 gevallen ging het om een vervanging van een verouderde VRI. In 3 gevallen ging het om locaties waar eerst nog geen verkeerslichten stonden. 37 VRI’s van de 177 zijn verouderd. | ||||||
Toelichting indicator: | Het aantal verkeerslichten dat wordt vervangen. | ||||||
Motivatie keuze: | In Eindhoven zijn ongeveer 170 kruispunten uitgerust met verkeerslichten, waarvan er nog enkele tientallen sterk verouderd zijn. Deze verouderde verkeerlichten kunnen veel minder verkeer afwikkelen dan nieuwe verkeerslichten, omdat nieuwe verkeerslichten Registratie van de afdeling Verkeer en Milieu | ||||||
Bron: | Registratie van de afdeling Verkeer en Milieu | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal parkeerplaatsen op (pop-up) P+R | - | 950 | 910 | ||||
Realisatie: | In Eindhoven zetten we in op meer overstaplocaties, zoals P+R’s en hubs. In 2021 hebben we hubs op P+R Meerhoven, P+R Genneper Parken en pop up hubs op WC Woensel en op de Wolvendijk. De capaciteit op pop-up’s is iets lager dan begroot | ||||||
Toelichting indicator: | |||||||
Motivatie keuze: | |||||||
Bron: | |||||||
Bron type: | |||||||
Frequentie: | |||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal elektrische laadpunten | - | 850 | 1313 | ||||
Realisatie: | Het aantal elektrische laadpunten is fors gestegen. Hierbij gaat het om zowel publieke als semi publieke laadpunten. | ||||||
Toelichting indicator: | |||||||
Motivatie keuze: | |||||||
Bron: | |||||||
Bron type: | |||||||
Frequentie: | |||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Groot onderhoud wegen (aantal) | 8 | 9 | 9 | ||||
Realisatie: | |||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het aantal wegen waar groot onderhoud aan uitgevoerd wordt (incl. herinrichting) | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan wat we doen met beschikbare middelen: hoeveel wegen pakken we aan van het beschikbare budget | ||||||
Bron: | Onderhoudsprogramma | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Groot onderhoud bruggen, viaducten en tunnels (aantal) | 3 | 5 | 3 | ||||
Realisatie: | De vervanging van de bruggen Genderpark is in januari 2022 gestart in plaats van in 2021, omdat de voorbereiding van het project in verband met de complexiteit meer tijd heeft gekost. Dit geldt ook voor het groot onderhoud aan het viaduct Beukenlaan | ||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het aantal kunstwerken waar onderhoud aan gepleegd wordt. Type onderhoud wordt bepaald op basis van uitkomst van inspecties | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan wat we doen met beschikbare middelen: hoeveel kunstwerken pakken we aan van het beschikbare budget | ||||||
Bron: | Onderhoudsprogramma | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Uitvoeren straatreiniging (areaal in hectare) | 1.356 | 1.366 | 1.351 | ||||
Realisatie: | Alle openbare ruimte in beheer van de gemeente is gereinigd. | ||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het areaal dat onderhouden wordt. Fluctuatie in het areeaal vindt plaats doordat gebieden tijdelijk uit beheer genomen worden als er wordt gebouwd (bv Strijp S). | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan wat wij er aan doen om er voor te zorgen dat de stad netjes en schoon is | ||||||
Bron: | Areaalgegevens afdeling BOR die deze gegevens in haar systeem heeft zitten | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | per kwartaal | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||