Taakvelden

2.1 Verkeer en vervoer

In 2021 hebben we ons vooral gericht op:

Een aantrekkelijke en toekomstbestendige openbare ruimte:

De openbare ruimte wordt klimaatadaptief en toegankelijk ingericht (conform het handboek openbare ruimte dat rekening houdt met het VN-verdrag Handicap). Groen en water worden zichtbaar versterkt door te ontharden (vergroenen). Dit draagt bij aan een leefbare en aantrekkelijke openbare ruimte. Hier hebben we uitvoering aan gegeven in de herinrichtingsprojecten die in 2021 zijn gestart, zoals De Koppele en de Baronielaan.

Het inrichten van de openbare ruimte, zodat deze uitnodigt tot bewegen en ontmoeten en het stimuleren van het gebruik van duurzamer vervoer.:

In 2021 is hier uitvoering aan gegeven door bij herinrichtingen de openbare ruimte zoveel mogelijk te vergroenen. Ook hebben we 5 ommetjes gerealiseerd. Het asfalt van de fietsverbinding door het Philips van Lenneppark is vervangen. In het kader van het nieuwe wegenbeheerplan 2021-2024 geven we de komende vier jaar een extra impuls aan het omvormen van tegelfietspaden in asfalt. In 2021 zouden we het fietspad Kloosterdreef, en de tegelpaden langs de St. Jorislaan vervangen. De
St Jorislaan kon in 2021 niet uitgevoerd worden in verband met werkzaamheden aan andere wegen. De Kloosterdreef wordt later uitgevoerd in verband met extra onderzoek naar het effect op de bomen langs het fietspad. In 2021 zijn daarom het fietspad 1e Lieve de Keylaan en Tilburgseweg voorbereid. Uitvoering start Q1 2022 .We streven ernaar om eind 2022 ook twee nieuwe fietspaden uit het Wegenbeheerplan te asfalteren, zodat we de achterstand dan weer hebben ingelopen.

Circulariteit in onderhoudsprojecten:

In 2021 is het onderzoek afgerond naar het toepassen van circulariteit in onderhoudsprojecten. Hier is een handreiking voor opgesteld, zodat de kennis toegepast kan worden in andere projecten. De handreiking is opgesteld aan de hand van het toepassen van circulariteit in o.a. het project Airbornelaan, waar de uitvoering halverwege 2021 is gestart en in het project  Ruysdaelbaan en omgeving. De uitvoering van dit project start in 2022.

Mobility as a Service (MaaS):

In 2021 is de app van TURNN die voort komt uit de Mobility as a Service-pilot (MaaS) gelanceerd voor medewerkers van ASML. Door het wegvallen van de zakelijke kilometers van de gemeente Eindhoven tijdens de corona maatregelen, is dit doorgeschoven naar 2022.

Maatregelenpakket Bereikbaarheid De Run:

In het Maatregelenpakket Bereikbaarheid De Run zijn belangrijke stappen gezet om de bereikbaarheid van De Run en omgeving te verbeteren. Zo zijn de werkzaamheden van de Kempenbaan Oost / aansluiting Karel de Grotelaan op de A2/N2 aanbesteed en is de bestemmingsplanprocedure doorlopen. Daarnaast is er in een intensief participatieproces gewerkt aan de fietsroute tussen HTCE en De Run.

No-regret maatregelen bundelroute:

In 2021 is het besluit genomen om de afrit vanaf de Ring naar de Kennedylaan te verdubbelen van één naar twee rijstroken. Om dit zo goed mogelijk te koppelen aan een relatief rustige periode, om zo hinder te voorkomen, zijn de werkzaamheden in vakantieperiode in 2022 gepland.

Autoluw centrum:

Met de inrichting van de Grote Berg en de Geldropseweg zijn twee belangrijke straten in en rond de binnenstad heringericht. Hierbij is meer ruimte voor voetganger, fiets en OV. Werkzaamheden op de kruising Mathildelaan-Emmasingel volgen in 2022.

Maatregelen SmartwayZ.nl en bereikbaarheidsagenda:

In 2021 zijn diverse projecten uit de regionale bereikbaarheidsagenda op stoom gekomen. Zo is er op de Dorgelolaan gestart met de realisatie snelfietsroute tussen Eindhoven en Helmond. Ook zijn belangrijke stappen genomen voor de aanleg van HOV3 tussen Huizingalaan en Eindhoven Airport en zijn er slimme verkeersregelingen geïmplementeerd.

Uitrollen I-VRI's:

Alle nieuwe verkeerslichten in Eindhoven zijn intelligente verkeersregelinstallaties (i-VRI’s). In 2021 hebben we 16 verkeerslichten vervangen of nieuw gerealiseerd (in Eindhoven Noordwest). Ook is er vanuit de intensivering van verkeersmanagement middelen ingezet op het verbeteren van de doorstroming op specifieke trajecten, zoals de Sterrenlaan.

Proefcasus Eindhoven Airport:

Het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO), de permanente overlegstructuur rond de luchthaven, is opgericht en van start gegaan. Daarnaast zijn binnen het LEO diverse werkgroepen opgestart om verdere uitwerking te geven aan het advies van Pieter van Geel (Opnieuw Verbonden) ten behoeve van een kwalitatieve ontwikkeling van de luchthaven in de periode 2020-2030. In het advies zijn 5 speerpunten benoemd: sturen op minder geluidsbelasting, bijdragen aan klimaatdoelstellingen, verbeteren luchtkwaliteit, meerwaarde voor de regio en vertrouwen vanuit omgeving.

Verkeersveiligheid:

De verkenning naar de verbetering van zowel doorstroming als verkeersveiligheid van de aansluiting van de Ring bij de Hugo van der Goeslaan is in 2021 opgestart. Ook zijn (bijna) alle schoollocaties voorzien van een schoolzone. Voor twee schoolzones geldt dat er in 2022 werkzaamheden plaatsvinden, waardoor dit in 2022 wordt afgerond. Op aandachtspunten zijn we met betrokkenen intensief in gesprek om te komen tot concrete verkeersveiligheidsoplossingen, een voorbeeld daarvan is de Kruisstraat.

Smart mobility:

In 2021 is de samenwerking met andere B5 steden op het gebied van smart mobility gecontinueerd. Op het gebied van slim parkeren zijn er bijvoorbeeld parkeersensoren ingezet op openbare parkeerplaatsen in de binnenstad, om zo zoekverkeer te verminderen en een beter beeld van de bezetting te krijgen. Ook zijn er op twee locaties (WoensXL en parkeerplaats Wolvendijk) proeven gedaan met pop up P+R’s en deelmobiliteit.

Doorstroming in het bijzonder de Ring:

In 2021 is er een uitgebreide inventarisatie gemaakt van de mogelijkheden om de doorstroming op de Ring te verbeteren. Hieruit zijn quick wins naar voren gekomen zoals op de aansluitingen met Leenderweg en Geldropseweg. Ook zijn verkeerslichten op de Ring (onder andere vanuit de intensiveringsmiddelen) vernieuwd en beter afgesteld zodat verkeer beter kan doorstromen

Personele inzet:

De extra inzet van personeel heeft er onder andere toe geleid dat er meer ingezet is op functioneel onderhoud van verkeerslichten.

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2022 10:23:03 met de export van 05/30/2022 14:14:49