Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
% doelgroepleerlingen (groep 3) dat gemiddeld of bovengemiddeld scoort voor technisch lezen | - | >50% | 69% | ||||
Realisatie: | |||||||
Toelichting indicator: | |||||||
Motivatie keuze: | % zegt iets over de mate van onderwijsachterstand | ||||||
Bron: | Spilmonitor | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% leerlingen met startkwalificatie | 87% | 86% | 86% | ||||
Realisatie: | |||||||
Toelichting indicator: | De indicator geeft het percentage 22 jarige leerlingen weer met een startkwalificatie. | ||||||
Motivatie keuze: | Berust op een regionaal instrument (Centrale leerlingenregistratie Zuidoost-Brabant) . Met het % vsv breng je de de uitvallers in beeld, met deze indicator breng je de positieve kant in beeld. | ||||||
Bron: | DUO | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op arbeid/dagbesteding | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) | 2,2 | ntb | 2,58% | ||||
Realisatie: | Voorlopige cijfers over schooljaar 2020-2021 zijn recentelijk gepubliceerd door DUO en Eindhoven komt uit op 2.58% (absolute aantal: 375). Dit zijn 52 meer leerlingen dan het jaar daarvoor. Ook landelijk zien we een stijging. Voor de zomer zal het college en raad nader geïnformeerd worden over de inzet en cijfers. | ||||||
Toelichting indicator: | Het percentage voortijdig schoolverlaters woonachtig in Eindhoven. Zij hebben geen startkwalificatie (sk) en volgen geen opleiding. Jongeren die geen sk kunnen halen door een beperking, vallen hier buiten. | ||||||
Motivatie keuze: | Uitvoering van een wettelijke taak. Volgens de RMC-wetgeving moeten gemeenten jongeren zonder sk volgen, gemeenten bieden jongeren begeleiding (terug) naar onderwijs, naar werk of een combinatie daarvan. | ||||||
Bron: | DUO | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op arbeid/dagbesteding | ||||||
Beleidsstukken: |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
% van de geïndiceerde peuters in Eindhoven dat wordt bereikt met voorschoolse educatie | 89% | 93% | 91% | ||||
Realisatie: | Ondanks corona is het bereik in 2021 met 2% gestegen t.o.v. 2020. Al jaren schommelt het bereik rond de 90%. Door wijkanalyses te maken van het bereik krijgen we inzicht in wijken waar het bereik over het algemeen wat lager ligt. Door bewustwording hiervan bij het consultatiebureau (zij geven de indicaties af) proberen we het bereik toch iets te verhogen. Ouders zijn niet verplicht om van de VVE- gecertificeerde voorschool gebruik te maken. Er zijn ouders die voor gastouderopvang of kinderopvang kiezen die niet VVE-gecertificeerd zijn of hun kind thuishouden. | ||||||
Toelichting indicator: | |||||||
Motivatie keuze: | Hoe groter het bereik met voorschoolse educatie, hoe meer we onderwijsachterstanden voorkomen. | ||||||
Bron: | Spilmonitor 2019 | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% van alle peuters in Eindhoven dat wordt bereikt met voorschoolse educatie | 69% | 74% | 70% | ||||
Realisatie: | Al jaren schommelt het bereik rond de 70%. Verreweg het grootste deel van de kinderen heeft geen indicatie. We kunnen de ouders niet verplichten van de VVE-gecertificeerde voorschool gebruik te maken. Indien het lukt om het bereik van VVE-geïndiceerde kinderen iets te laten stijgen, zal dat een gering effect hebben op het totale bereik. | ||||||
Toelichting indicator: | |||||||
Motivatie keuze: | Hoe groter het bereik, hoe meer we onderwijsachterstanden voorkomen | ||||||
Bron: | Spilmonitor | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% jongeren in een kwetsbare positie uitgestroomd naar onderwijs jaar later | - | ntb | 67% | ||||
Realisatie: | 1171 van de in totaal 1755 kwetsbare overstappers zijn uitgestroomd naar onderwijs: 67% | ||||||
Toelichting indicator: | Het percentage jongeren uit praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs dat een jaar na uitstroom onderwijs volgt binnen het mbo | ||||||
Motivatie keuze: | % geeft inzicht in mate waarin er sprake is van een sluitende aanpak | ||||||
Bron: | Regionaal volgsysteem | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op arbeid/dagbesteding | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% jongeren in een kwetsbare positie uitgestroomd naar arbeidsmarkt jaar later | - | ntb | 10% | ||||
Realisatie: | 175 van de in totaal 1755 kwetsbare overstappers zijn uitgestroomd naar arbeid: 10% | ||||||
Toelichting indicator: | Het percentage jongeren uit praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs dat een jaar na uitstroom werk heeft voor minimaal 12 uur per week (landelijke richtlijn rijksoverheid) | ||||||
Motivatie keuze: | Indicator zegt iets over de mate waarin sprake is van een sluitende aanpak | ||||||
Bron: | Regionaal volgsysteem | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op arbeid/dagbesteding | ||||||
Beleidsstukken: |