Taakvelden

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Exploitatie x € 1.000

Begr. prim.
2021

Begroting
2021

Realisatie
2021

Afwijking
2021

Lasten

31.386

34.292

28.869

5.423

Baten

-2.466

-2.550

-2.769

219

Mutatie reserves (TV 0.10)

0

-1.587

-676

-911

Saldo

28.920

30.155

25.424

4.731

* Opgetelde bedragen kunnen afwijken i.v.m. afrondingsverschillen.

Toelichting afwijking exploitatie (x € 1.000)

Lasten

Baten

Mutatie
reserve

Afwijking

Corona noodfonds ter behoud van de sociale infrastructuur

495

-

-495

-

incidenteel

Het maatschappelijk ondersteuningsfonds welzijnsorganisaties is bedoeld ter behoud van de sociale infrastructuur gedurende corona.
De gerealiseerde ondersteuning van de welzijnsorganisaties is achter gebleven bij de verwachtingen (opgave welzijnsorganisaties). De gerealiseerde onderbesteding vloeit terug naar de gemeentelijke coronamiddelen (saldireserve specifiek corona).

Gemeentebrede taakstelling op subsidieverantwoording

229

-

-

229

incidenteel

In afwijking op de begrote taakstelling (€ 1.556.000) bedraagt de gerealiseerde taakstelling € 1.785.000. De afwijking wordt onder meer veroorzaakt door corona. Als gevolg van corona zijn gesubsidieerde activiteiten niet uitgevoerd dan wel zijn de kosten van activiteiten lager gebleken dan begroot en is er - in overeenstemming met betrokken organisaties - meer subsidie teruggevorderd.

Gemeentelijke Bed Bad Brood Begeleiding (BBBB)-gelden

1.123

-

-

1.123

incidenteel

De Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) Pilot eindigt 1 juli 2022 maar wordt waarschijnlijk verlengd tot het einde van het jaar. Ook voor 2021 hebben we voor de LVV middelen van het rijk ontvangen (naast de bestaande gemeentelijke BBBB-middelen). Het college heeft op 12 maart 2019 ingestemd met het niet op voorhand af ramen van niet bestemde eigen BBBB middelen. Pas aan het eind van ieder jaar vallen niet bestede BBBB middelen (gemeentelijke) vrij ten gunst van het rekeningresultaat. Voor 2021 gaat dit om een bedrag van circa € 1,1 miljoen dat vrij valt.

Inburgering en arbeidsparticipatie migratie

1.205

-322

-

883

incidenteel

De invoering van de nieuwe wet Inburgering is vertraagd tot 2022. We houden per saldo circa € 800.000 over veroorzaakt door vertragingen vanwege corona alsmede extra ontvangen middelen voor maatschappelijke begeleiding (mei-circulaire) waarvoor we binnen onze begroting al dekking voor hadden gevonden.

Initiatieven gericht op diversiteit

263

-

-

263

incidenteel

Initiatieven en activiteiten met maatschappelijke waarden: subsidiëren en anderszins faciliteren van initiatieven gericht op diversiteit (religie, geslacht, ras, seksuele geaardheid en etniciteit).
Op het Uitvoeringsprogramma Diversiteit is een onderbesteding van € 233.000 gerealiseerd. Dit wordt verklaard door vertraging van een aantal geplande projecten (o.a. vertraging van fysieke stadsgesprekken, niet meer uitvoeren van de daarop volgende publiekscampagne en uitstellen van de feestelijke lancering van Community Top040) veroorzaakt door corona.
De aangevraagde en verleende subsidie voor vrijwilligersorganisaties is € 29.000 beneden het budget (€ 241.000) gebleven.

Initiatieven gericht op jeugd en jongeren in de sociale basis

582

-

-

582

incidenteel

Initiatieven en activiteiten met maatschappelijke waarden: subsidiëren en anderszins faciliteren van initiatieven gericht op jeugd en jongeren in de sociale basis.
Het voordeel wordt met name veroorzaakt door lagere kosten voor kinderopvang op sociaal medische indicatie (SMI). Aanpassing van de beleidsregels voor de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op SMI, per 1 januari 2020, heeft in 2021 tot een onderbesteding van € 416.000 geleid. Voorts hebben er - door corona - minder inspecties bij kinderopvanglocaties plaatsgevonden dan gecontracteerd bij de GGD. Dit leidt tot een voordeel van € 102.000.

Initiatieven gericht op jeugd en jongeren in de sociale basis - corona

200

-

-

200

incidenteel

Initiatieven en activiteiten met maatschappelijke waarden: subsidiëren en anderszins faciliteren van initiatieven gericht op jeugd en jongeren in corona.
Op de jeugdpakketten 'perspectief voor jongeren in corona' en 'jongeren en corona' tezamen bedroeg de verwachte onderbesteding € 378.000. Dit bedrag is ook feitelijk gereserveerd naar 2022. Echter het voordeel is nog € 200.000 hoger. Dit komt doordat enerzijds de begroting abusievelijk te hoog is vastgesteld en anderzijds zijn kosten van het programma ergens anders geboekt waardoor hier een voordeel ontstaat.

Innovatie en extra inzet in de sociale basis: Transformatieagenda sociale basis

276

-

-276

-

incidenteel

Het voordeel van € 276.000 wordt veroorzaakt doordat projecten enige vertraging hebben opgelopen en niet meer in december 2021 zijn uitgevoerd. Bij raadsbesluit (2021) is ingestemd met het transformatieprogramma 2021-2025. Hierbij heeft de raad ingestemd met het instellen van een reserve met egalisatiefunctie over de periode van 2021 tot en met 2025. Dit betekent dat dit bedrag ook wordt gestort in de egalisatiereserve.

Landelijke Vreemdelingen Voorzieningen (LVV)

139

647

-

786

incidenteel

Gedurende de LVV pilot komen deelnemende gemeenten onder voorwaarden in aanmerking voor een Asiel, Migratie en Integratiefonds (AMIF) subsidie. Onlangs heeft het ministerie besloten om de deelnemende gemeenten niet af te rekenen op de geleverde prestaties maar om (met terugwerkende kracht) het maximale per gemeente te realiseren bedrag ook daadwerkelijk toe te kennen. Dat betekent voor 2021 dat Eindhoven een bedrag heeft toegekend gekregen van € 165.000 en dat in 2022 nog een bedrag van € 482.000 met terugwerkende kracht zal worden overgemaakt. Omdat de AMIF subsidie niet in de begroting is opgenomen, leidt dit tot een voordeel op de baten van € 647.000.
Daarnaast verwachten we een voordeel op de lasten van € 139.000 als gevolg van minder zorg en begeleidingskosten dan oorspronkelijk begroot.

Subsidie gebiedsgericht werken

408

-

-

408

incidenteel

In 2021 is de aangepaste subsidieregeling gebiedsgericht werken in bestuurlijk aangewezen gebieden van kracht geworden. Nieuw in deze regeling is een innovatiebudget van € 100.000: de zogenaamde gebiedsgerichte uitvraag. Daarnaast is het proces rondom de waardebonnen gewijzigd. In tegenstelling tot voorgaande jaren hebben we dit jaar het budget voor de waardebonnen, à €350.000 niet uitgekeerd aan de bewonersorganisaties, maar met behulp van gebiedscommissies o.l.v. de gebiedscoördinator uitgereikt op basis van aanvragen uit de buurten. Daarnaast is er voor een aantal actiegebieden geen subsidie aangevraagd.

Het jaar 2021 is intensief gebruikt om deze wijzigingen kenbaar en uitvoerbaar te maken in de stad. Ook hebben we erin geïnvesteerd om het proces rondom de wijzigingen in de subsidieregeling in te regelen en mensen op te leiden en te informeren. Na het eerste kwartaal hebben we een toename gezien van de aanvragen voor een waardebon. Desondanks en ook door de aanhoudende coronamaatregelen, zijn de beschikbare budgetten niet volledig aangevraagd. Dit leidt ertoe dat € 220.000 van het beschikbare budget voor de waardebonnen niet is opgevraagd. Echter zijn er wel ruim 100 aanvragen ingediend gedurende het jaar.
De voorstellen voor de gebiedsgerichte uitvragen zijn in november geaccordeerd door het college. Daardoor bleek het niet realistisch om de uitvoering nog in 2021 plaats te laten vinden en worden ze in 2022 uitgevoerd. Zo is het budget van € 100.000 in 2021 volledig onbenut gebleven, maar zijn deze aanvragen ten laste van het innovatiebudget van 2022 inmiddels beschikt.
Per saldo hebben we € 408.000 budget over gehouden.

Huurprijs voor Stichting Vluchtelingenwerk

-

-132

-

-132

incidenteel

De huurprijs voor Stichting Vluchtelingenwerk is niet conform het vigerende vastgoedbeleid. Voor subsidierelaties dient fiscale huur in rekening gebracht te worden. Dit is d.m.v. een allonge op de huurovereenkomst aangepast. De nieuwe huur is € 132.000 lager dan de begrote huur.

Wet- & Regelgeving vastgoed Welzijn

-296

-

-

-296

incidenteel

In 2020 is de start gemaakt met de benodigde Wet- & Regelgeving inspectie (W&R), in ons gemeentelijk vastgoed. Voor de eventueel noodzakelijke en urgente maatregelen ten behoeve van asbest, legionella, elektrotechnische installaties en brandveiligheid, die voortvloeien uit de inspecties en dus genomen moeten worden om aan de vigerende wet- & regelgeving te kunnen voldoen, zijn echter geen middelen beschikbaar.

Er is voor € 169.000 besteed aan herstelwerkzaamheden door gevolgschade na asbestsanering. Daarnaast zijn voor een aantal panden werkzaamheden uitgevoerd inzake brandveiligheid ter grootte van € 104.000.

Vertraging onderhoud welzijnsaccommodaties

245

-

-155

90

incidenteel

Vanwege het slim combineren van onderhoud met verduurzamingsmaatregelen, asbestsanering, wet- en regelgeving en afspraken met huurders is het dagelijks- en planmatig onderhoud op welzijnsaccommodaties dit jaar vertraagd waardoor het onderhoudsbudget niet volledig is benut. Het niet bestede deel van de planmatig onderhoud budgetten worden teruggestort in de reserve planmatig eigenaarsonderhoud vastgoed. Dit levert per saldo een voordeel op van € 90.000.

Apparaatskosten

378

-

-

378

incidenteel

Betreft het resultaat op doorbelaste apparaatskosten (voornamelijk personele lasten, zie hiervoor paragraaf 3e bedrijfsvoering onderdeel personeelskosten).

Overig

175

26

15

216

SALDO

5.422

219

-911

4.730

* Opgetelde bedragen kunnen afwijken i.v.m. afrondingsverschillen.

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2022 10:23:03 met de export van 05/30/2022 14:14:49