Taakvelden

6.3 Inkomensregelingen

In 2021 hebben we ons vooral gericht op:

Verbetering ketenaanpak:

Het verder verbeteren van onze ketenaanpak werk en inkomen, waaronder de interventies naar werk. In verschillende collegebrieven bent u hierover geïnformeerd. Het gaat dan bijvoorbeeld om het verbeteren van het aanvraagproces door een gezamenlijke intake met WIJeindhoven en het Participatiebedrijf, een betere bejegening van cliënten, een betere nazorg en de dienstverlening van het Participatiebedrijf en Werkgelegenheidsteam op het gebied van de werkgeversdienstverlening beter integreren.

Dienstverlening aan bijstandsgerechtigden:

De dienstverlening aan onze bijstandsgerechtigden verbeteren, ook in de overgang van bijstand naar werk. Dat doen we onder meer door het introduceren van Werkbonus en een 'groene knop' waarbij mensen snel kunnen terug vallen als betaald werk toch niet mogelijk is.

Structureel uit de armoede:

Meer inwoners zijn structureel uit de armoede.
In 2021 zijn we gestart met een het innovatielab Armoede en Schulden met als thema: voorkomen van generatieoverdracht van armoede en schulden. Ruim 70 publiek-private partners, waaronder, onderwijs, sociaal domein, bedrijfsleven, zorg en ervaringsdeskundigen hebben nagedacht over wat er voor nodig is om de armoede- en schuldenspiraal die jongeren tussen de 12 en 21 jaar treft te doorbreken.
In november heeft de kick-off plaatsgevonden, inmiddels zijn 3 publiek-private werkgroepen bezig met de programmering, dit op de thema's voorlichting en preventie, hulpverlening en talentontwikkeling & werk. De presentatie en uitvoering van het programma staat geagendeerd in 2022.

Meedoen in de samenleving:

Alle inwoners kunnen in de samenleving meedoen, ook inwoners met een laag inkomen.
In 2021 hebben we ingezet op aanpassingen in de regelingen Meedoenbijdrage en Individuele Studietoeslag, beiden in het voordeel van onze inwoners.
Ook hebben we ingezet op het vergroten van de bekendheid van de regelingen, onder andere door het publiceren van een geldspecial in Groot Eindhoven, het inzetten van sociale media campagnes, het ontwikkelen van animatiefilmpjes over de Individuele Studietoeslag en het proces van de schuldhulpverlening.

Voorkomen financiële problemen:

Voorkomen dat inwoners in financiële problemen komen.
We hebben in 2021 een preventieplan armoede en schulden opgesteld. Bij het opstellen van dit plan is aansluiting gezocht bij andere ontwikkelingen zoals het preventief jeugdbeleid en de aanpak van laaggeletterdheid. Preventie is een breed begrip, er is daarom voor gekozen om het plan gefaseerd uit te voeren met in 2021 een focus op jongeren die 18 jaar worden.

Hulp bij beginnende betaalproblemen:

Meer inwoners met beginnende betaalproblemen vinden en snel passende hulp bieden.
Het schuldregelen via een saneringskrediet  geeft mensen met schulden sneller schuldenrust. In Eindhoven volgen we de visie van de NVVK om zoveel mogelijk schuldregelingen via een saneringskrediet op te zetten.  
Ter ondersteuning hiervan zijn we vanaf 2021 aangesloten bij de NVVK-werkwijze van het Collectief Schuldregelen. Collectief Schuldregelen versnelt en vergemakkelijkt het tot stand brengen van minnelijke schuldregelingen.
Ook zijn we gestart met de aansluiting bij het Schuldenknooppunt. Het Schuldenknooppunt is een centrale digitale voorziening voor gestandaardiseerd berichtenverkeer tussen schuldhulpverleners en schuldeisers. Dat maakt het mogelijk om schuldregelingen sneller en efficiënter vanuit een beveiligd systeem op te zetten.  
Daarnaast zijn we gestart met de implementatie van Vish (verwijsindex schuldhulpverlening). Via dit instrument kunnen we deurwaarders laten weten dat een inwoner schuldhulpverlening ontvangt, waarna zij direct stoppen met beslaglegging en andere incassomaatregelen.

Vanaf februari 2021 zijn we gestart met de pilot vroegsignalering. We hebben convenanten gesloten met lokale vaste lasten partijen, zoals woningcorporaties en Brabant Water. Samen met de landelijke vaste lasten partners, waaronder zorgverzekeraars en energiemaatschappijen geven zij signalen aan ons door van huishoudens met betalingsachterstanden. Alle huishoudens worden benaderd met een hulpaanbod. Dit gebeurt schriftelijk, telefonisch of door middel van een huisbezoek.

Passende hulp voor inwoners met schulden:

Meer inwoners met schulden vinden en hen snel passende hulp bieden.

We vinden het belangrijk dat inwoners weten waar ze terecht kunnen met hun hulpvraag. Zodra ze aankloppen voor hulp, ontmoeten ze een laagdrempelige toegang, zonder onnodige gegevensuitvraag. Ook zorgen we ervoor dat verwijzingen tussen hulpverleners onderling zoveel mogelijk worden voorkomen en investeren we in het ketenoverleg om afspraken te maken over warme overdrachten.  Ook digitale ondersteuning helpt ons bij onze doelstellingen. We zijn aangesloten bij de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Inwoners die hulp zoeken krijgen, door middel van het beantwoorden van een aantal vragen op de website van de NSR, een advies over de hulp die het best past bij hun vraag.
Ook ondersteunen we het Partnerfonds/Impact 040 programma ‘Geldzorgen’. Dit programma is gericht op werkenden met armoede- en/of schuldenproblemen. Het programma vergroot de bewustwording over de impact van geldzorgen en biedt werknemers en werkgevers handelingsperspectief.

In 2021 is de Gemeente Eindhoven in samenwerking met WIJeindhoven en Lumens gestart met de pilot Jongeren Perspectieffonds (JPF), inmiddels zijn er 20 jongeren gestart. Met ondersteuning van een trajectbegeleider werken deze jongeren aan het verwezenlijken van hun toekomstdoelen. Het oplossen van hun financiële problemen is daar een belangrijk onderdeel van, maar ook het behouden van of het toeleiden naar school of werk.

Ook zijn we in 2021 gestart met het experiment 'het Bouwdepot'. De stichting Bouwdepot ontvangt vanaf 2021 subsidie, vanaf december worden de eerste 30 jongeren begeleid.

Duurzaam schuldenvrij:

Meer inwoners zijn duurzaam schuldenvrij.
In 2021 zijn we gestart met een ontwikkeltraject budgetbeheer en budgetcoaching, gericht op een inhoudelijke en procesmatige kwaliteitsimpuls.  Ook ontwikkelen we een meer gevarieerd aanbod van budgetbeheer waardoor we meer maatwerk kunnen leveren. Daarmee willen we een alternatief bieden voor mensen die nu gebruik maken van beschermingsbewind, maar meer baat hebben bij een lichtere variant van financieel beheer.
Nazorg is een vorm van preventie en maakt deel uit van de integrale aanpak bij schuldhulpverlening. Het doel van nazorg is het voorkomen dat inwoners opnieuw met schulden te maken krijgen. In 2021 zijn we  gestart met het implementeren van nazorg die standaard bij alle vormen van schuldhulpverlening zal worden toegepast.

Bewindvoering:

Bewindvoering wordt ingezet voor de inwoner die het nodig heeft.
Conform het coalitieakkoord hebben we dit jaar onderzocht of het wenselijk is om beschermingsbewind (het deel schuldenbewind) in eigen beheer te nemen of om bijvoorbeeld samenwerkingsafspraken te maken met bewindvoerders.
In 2021 hebben we:
•   Gesprekken gevoerd met andere gemeenten over de verschillende aanpakken.
•   Cijfers geanalyseerd van het huidige bestand van inwoners die gebruik maken van (schulden)bewind.
•   Twee verdiepingssessies georganiseerd waaraan zes bewindvoerders hebben deelgenomen. De gesprekken met bewindvoerders worden in 2022 voortgezet.
•   Stakeholders gesproken zoals de Rechtbank en NVVK.

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2022 10:23:03 met de export van 05/30/2022 14:14:49