Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
Overheadskosten per inwoner (in euro’s) | 332 | 348 | 336 | ||||
Realisatie: | De overheadkosten per inwoner zijn 3,6% lager dan de bijgestelde begroting. De lagere overheadskosten worden bij het onderdeel "Toelichting afwijking exploitatie" van dit taakveld verklaard. | ||||||
Toelichting indicator: | Taakveld 0.4 Overhead (Lasten minus Baten) / aantal inwoners. | ||||||
Motivatie keuze: | Lage kosten van de overhead geeft de efficiency weer van bedrijfsvoering. Uiteraard zal dit beoordeeld moeten worden in relatie tot de geleverde kwaliteit. | ||||||
Bron: | Primaire begroting en jaarrekening. Inwonersaantallen. | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Een efficiënt ingerichte bedrijfsvoering | ||||||
Beleidsstukken: |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
Werkplekfactor | 0,6 | 0,6 | 0.6 | ||||
Realisatie: | In 2021 zijn de uitgangspunten rondom de ambtelijke huisvesting vastgesteld en gaan we hybride werken. | ||||||
Toelichting indicator: | Werkplekfactor is het aantal werkplekken t.o.v. aantal medewerkers (= aantal fte x 1,1 x 1,15 (ivm flexibele externe schil). De (streef)norm van de werkplekfactor is in 2010 vastgesteld op 0,67. Door wijziging van het huisvestingsconcept waarbij de kantoorgebouwen zijn ingericht op het hybride werken waarbij meer aandacht is voor samenwerken en ontmoeten, én het structurele thuiswerken is de samenstelling van het aantal werkplekken zodanig gewijzgd dat het meten van een de werkplekfactor niet de gewenste stuurinformatie oplevert. | ||||||
Motivatie keuze: | Aangezien de ambtelijke huisvesting een van de grotere kostendrijvers is bepaalt de werkplekfactor mede de kosten van de (gemeentelijke) overhead per inwoner. Beïnvloeding van deze werkplekfactor heeft dus een duidelijke toegevoegde waarde. | ||||||
Bron: | Intern | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Een efficiënt ingerichte bedrijfsvoering | ||||||
Beleidsstukken: |