Exploitatie x € 1.000 | Begr. prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking | |
Lasten | 84.278 | 84.107 | 81.226 | 2.881 | |
Baten | -2.060 | -2.050 | -2.543 | 493 | |
Mutatie reserves (TV 0.10) | -18.384 | -19.710 | -18.751 | -959 | |
Saldo | 63.834 | 62.347 | 59.932 | 2.415 |
* Opgetelde bedragen kunnen afwijken i.v.m. afrondingsverschillen.
Toelichting afwijking exploitatie (x € 1.000) | Lasten | Baten | Mutatie | Afwijking | |
---|---|---|---|---|---|
De volgende resultaten hebben een relatie met de reserveringen bedrijfsvoeringsmiddelen | |||||
Personeelslasten | 1.430 | 826 | - | 2.256 | incidenteel |
Het voordeel van de personeelslasten wordt vooral veroorzaakt door minder kosten vast personeel en meer kosten inhuur. Het voordeel van de personeelsbaten vloeit voort uit meer inkomsten uit detachering en meer ontvangen uitkeringen uwv. | |||||
Voordeel op de kapitaallasten ICT (afschrijving) | 1.086 | - | - | 1.086 | incidenteel |
Veroorzaakt door: uitgestelde investeringen. Het voordeel heeft te maken met afwijking van planning ICT voorzieningen. Het gaat zowel om vervangingen aan de business als ook de IT-kant. De essentie is dat onze organisatie (zowel aan de business als ook aan IT kant) door een overvloed aan ambities, herprioritering en niet goed lopend plannings- en besluitvormingsproces niet toegekomen is aan de noodzakelijke uitvoering. De thema’s informatiemanagement & procesmanagement zijn al ingezet om meer in control te komen. | |||||
ICT Infra | 627 | 7 | - | 634 | incidenteel |
Kapitaallasten zijn in het verleden omgezet naar exploitatie. Betreft ontwikkelbudget voor o.a. realisatie sourcingsvisie. In 2022 zal besloten worden over de sourcingsstrategie. On-premise (De hardware én de softwarelicenties zijn eigendom van de gemeente Eindhoven) of naar de cloud. Uitwerking tevens getemporiseerd door opstart hybride werken. | |||||
Temporiseren en uitgestelde aanbestedingstrajecten software ICT | 597 | 27 | - | 624 | incidenteel |
Niet gebruikt SAAS budget. Vervanging van systemen is getemporiseerd of vertraagd omdat het fundament van de IT-omgeving nog niet was uitgekristalliseerd. Vanaf 2022 worden er nieuwe aanbestedingen opgepakt. Kostenverhogend effect door uitbreidingen bij lopende licentiecontracten treedt pas later op (verlenging, vervanging) afhankelijk van de licentievorm. | |||||
Werkbudgetten CIO | 676 | - | - | 676 | incidenteel |
De onderbesteding bedraagt €676.000. De essentie van deze onderbesteding is dat onze organisatie (zowel aan de business als ook aan IT kant) door een overvloed aan ambities, herprioritering en niet goed lopend plannings- en besluitvormingsproces niet toegekomen is aan de noodzakelijke doorontwikkeling. De thema’s informatiemanagement & procesmanagement zijn al ingezet om meer in control te komen. | |||||
Organisatiebrede taakstelling (KN 2020) | -300 | - | - | -300 | structureel |
De gemeente brede taakstelling die gekoppeld was aan structurele middelen van 1,7 miljoen om continuïteit/digitale transitie mogelijk te maken bedraagt in 2021 € 300.000 oplopend tot € 2 miljoen in 2023. Gezien de stijgende prijzen zien we geen kans om de taakstelling via inkoop te realiseren en zien vanwege de druk op de organisatie ook daar geen mogelijkheden bestaan. | |||||
Telefooncentrale uitgestelde aanbesteding | 130 | 17 | - | 147 | incidenteel |
Telefooncentrale, incidenteel voordeel leidt tot lagere lasten, in afwachting van VNG aanbesteding vaste telefonie/ KCC. Tevens minder verbruikskosten vaste telefonie. | |||||
Corona gerelateerde afwijkingen | 660 | -342 | - | 318 | incidenteel |
Lasten: | |||||
Malusregeling | - | -208 | - | -208 | incidenteel |
Geen opgelegde boetes in 2021 en creditfacturen op eerder opgelegde boetes uit 2020. | |||||
Reserveringen Bedrijfsvoering | -2.876 | - | - | -2.876 | incidenteel |
Conform raadsbesluit van 21-12-2021) is het maximale bedrag van € 2.944.000 gereserveerd. Daarnaast valt het onbenutte deel 2021ad € 68.000 vrij. Per saldo bedraagt dit € 2.876.000. Dit nadelige bedrag wordt gedekt uit de voordelen bij onderdelen van Bedrijfsvoering. | |||||
De volgende resultaten betreffen de overige afwijkingen op taakveld 0.4 | |||||
RHCe gelden | - | 183 | - | 183 | incidenteel |
Het RHCe heeft over het boekjaar 2020 een overschot gerealiseerd, conform de afgesproken verdeelsleutel is aan Eindhoven als deelnemer aan RHCe een deel terugbetaald. | |||||
Slim Verduurzamen gemeentelijke gebouwen | 686 | 2 | -688 | - | incidenteel |
Met ingang van 1 januari 2017 is Impuls verantwoordelijk voor beheer en onderhoud/verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed (SVGG). Dit contract loopt tot 1 jan. 2027. Het voordelige resultaat (door incidentele meevallers t.o.v. de begrote bedragen) m.b.t. de exploitatie die onder het contract-SVGG vallen is gestort in een reserve. | |||||
Programmaorganisatie stationsdistrict en MIRT | -177 | - | - | -177 | incidenteel |
In 2021 is er gestart met het programma stationsdistrict en MIRT. Er waren nog geen middelen beschikbaar gesteld voor de programma organisatie (geregeld vanaf 2022) waardoor er een overschrijding is van € 177.000. | |||||
Doorbelasting | -382 | - | - | -382 | incidenteel |
De apparaatskosten van de primaire processen worden verdeeld naar de verschillende taakvelden. Voor een deel komen deze kosten ook terecht op taakveld 0.4. Het betreft de doorbelasting van o.a. loonkosten uit hoofde van managementkosten en managementondersteuning. Door een nadeel op de apparaatskosten (net name de personeelskosten) in de primaire processen ontstaat met de doorbelasting een nadeel op dit taakveld. | |||||
Mutaties reserve (reserve reserveringen 2021) | - | - | 833 | 833 | incidenteel |
Betreft lagere storting dan begroot met name gerelateerd aan een lager bedrag aan reserveringen dan begroot nav het reserveringsdossier 2021. In een aantal gevallen is de reservering lager uitgevallen (op basis van daadwerkelijke realisatie) dan ten tijde van het opstellen reserveringsdossier was voorzien. | |||||
Mutaties reserves (saldi reserve specifiek). | - | - | -1.103 | -1.103 | incidenteel |
Vanuit de reserve saldireserve specifiek (onderdeel corona) zijn aanvullende budgetten in 2021 beschikbaar gesteld voor de verwachte kosten. Doordat de werkelijke kosten lager zijn uitgevallen dan begroot, is de daadwerkelijke onttrekking aan de reserve lager dan begroot (vanwege de lagere besteding dan begroot (zoals voor impact ambtelijke organisatie) heeft een lagere onttrekking aan de saldireserve specifiek plaatsgevonden). | |||||
Overig | 724 | -19 | - | 705 | incidenteel |
SALDO | 2.881 | 493 | -958 | 2.416 |
* Opgetelde bedragen kunnen afwijken i.v.m. afrondingsverschillen.