3c. Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen, Bruggen/viaducten/kunstwerken en verlichting

In november 2020 is het nieuwe wegenbeheerplan 2021-2024 vastgesteld, waarbij het vastgestelde kwaliteitsniveau in 2016 gehandhaafd blijft en waarbij we met het onderhoud blijven bijdragen aan een toekomstbestendige stad en de daaruit voorvloeiende kosten te dekken uit de beschikbare middelen in de meerjarenbegroting.

Nadere toelichting over het uitgevoerde onderhoud aan wegen in 2021 in relatie tot het geplande onderhoud 2021

Voor de kapitaalgoederen is het cyclisch onderhoud, het technisch meerjaarlijkse onderhoud en de vervangingen relevant. In 2021 is onder andere de deklaag vervangen van de Eisenhowerlaan, Fakkellaan en de Diamantring en is halverwege 2021 de uitvoering van de herinrichting van de Koppele, Grebbeberglaan en de Airbornelaan gestart. Daarnaast zijn in vier wijken  trottoirs herstraat, waaronder in Doornakkers en Muschberg-Geestenberg. Naast de middelen voor het feitelijk onderhoud van de kapitaalgoederen zijn er ook curatieve middelen ten behoeve van de kapitaalgoederen. Deze middelen zijn ingezet om de veiligheid van de openbare ruimte te garanderen oftewel om gevaarlijke situaties of afsluiting van wegen te voorkomen (gebaseerd op onvoorzien, onvermijdbaar en onuitstelbaar). Inzet van deze middelen geeft een signaal over hoe het staat met het onderhoud van de stad. In 2021 is er geen noodzaak geweest om extra curatief in te grijpen. Er zijn geen overschrijdingen op de curatieve middelen in 2021.

Onderhoudsachterstanden

In november 2020 heeft de gemeenteraad het wegenbeheerplan 2021-2024 vastgesteld. Hierin is, evenals in het vorige wegenbeheerplan, het kwaliteitsniveau voor het onderhoud van wegen opgenomen: kwaliteitsniveau C, waarbij kwaliteitsniveau D wordt geaccepteerd mits dit niet leidt tot kapitaalvernietiging en onveilige situaties (dit behelst maximaal 9,6% van het totale areaal). Weginspecties worden 1x per 2 jaar gehouden. In 2019 voldeed 88.9% van de wegen aan de norm. Uit de weginspectie van 2021 blijkt dat er sprake is van een kleine achteruitgang: 87% van de wegen voldoet nu aan de vastgestelde kwaliteit. Dit wordt met name veroorzaakt door het feit dat sprake is van een vertraging in de uitvoering van herinrichtingen. Mede door complexiteit en zorgvuldige afstemming, is de looptijd van deze projecten lang. Als we rekening houden met de reeds geplande en gedekte projecten dan bedraagt de achterstand 11%. We zijn bezig met een verdere inhaalslag met name op het gebied van voetpaden, om deze achterstand verder in te lopen. Er is geen sprake van kapitaalvernietiging.  Er zijn voldoende middelen beschikbaar om de achterstand weg te werken, complexiteit zit in de afstemming met andere werkzaamheden, het werk met werk maken en de afstemming met stakeholders.  

Uitvoering projecten maatschappelijk- en economisch nut ter verbetering van kapitaalgoederen

Het onderhoud lift ook mee in projecten die in het kader van andere programma’s (waaronder water en verkeer) worden uitgevoerd. Zo zijn in 2021 de Geldropseweg, Boutenslaan en de Grote Berg heringericht.

Ontwikkelingen

In 2020 is het nieuwe wegenbeheerplan vastgesteld voor de periode 2021-2024. Hieruit blijkt dat, zoals het er nu naar uit ziet, tot 2035 voldoende structurele middelen zijn om het groot onderhoud en de vervangingen uit te voeren (passend binnen het vastgestelde kwaliteitsniveau). Elke 4 jaar wordt een nieuw wegenbeheerplan opgesteld en wordt opnieuw bekeken of het kwaliteitsniveau moet worden aangepast en of de middelen toereikend zijn.

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2022 10:23:03 met de export van 05/30/2022 14:14:49