3c. Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen, Bruggen/viaducten/kunstwerken en verlichting

We hebben rond de 300 kunstwerken (bruggen en viaducten) in beheer, deze schouwen we elk jaar en iedere drie tot vijf jaar vindt een visuele inspectie plaats door een extern bureau. Dit is in 2021 uitgevoerd. Jaarlijks wordt regulier (cyclisch) en groot onderhoud/renovatie uitgevoerd aan de bruggen en viaducten. Er is dekking om het onderhoud uit te voeren. Voor cyclisch onderhoud zijn middelen beschikbaar in de exploitatie. Voor groot onderhoud is er dekking vanuit de exploitatie en de reserve voor groot onderhoud. Bij bruggen en viaducten die ouder zijn dan 20 jaar bestaat het risico dat de constructie niet meer voldoet, omdat de verkeersbelasting en -intensiteit sterk zijn toegenomen ten opzichte van de oorspronkelijke situatie en omdat wet- en regelgeving is aangepast. Met visuele inspecties kan niet in beeld worden gebracht of de constructie veilig is. Door middel van specialistisch onderzoek, risicoanalyses en herberekeningen wordt nader onderzocht of maatregelen op korte of langere termijn noodzakelijk zijn. Uit de huidige risicoanalyses blijkt dat 69 kunstwerken voldoen, waarbij momenteel conform regelgeving een (technische) restlevensduur van 30 jaar geldt. Indien een brug niet tijdig wordt versterkt of vervangen, moeten de rijstroken of rijbanen afgesloten worden voor bijvoorbeeld vrachtverkeer om de situatie veilig te houden. De kunstwerken die niet voldoen worden middels periodieke veiligheidsmonitoring gecontroleerd. Eind 2022 zijn de risico’s van de kunstwerken voor gemotoriseerd verkeer gebouwd voor 2000 inzichtelijk en is duidelijk welke maatregelen getroffen moeten worden. Op dit moment lopen we geen acuut risico.

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2022 10:23:03 met de export van 05/30/2022 14:14:49