Verbeteren objectieve en subjectieve veiligheid | ||||
Intelligence en informatiegestuurd werken | ||||
Gebiedsgerichte aanpak: veiligheid verankeren in de wijken | ||||
Vergroten uitvoeringskracht |
In 2021 hebben we ons vooral gericht op:
• | Programma High Impact Crimes (HIC): |
---|---|
Ook in 2021 heeft corona een grote impact gehad op het organiseren van met name fysieke activiteiten. Zo konden fysieke bijeenkomsten voor buurtpreventen niet doorgaan, konden er geen informatiebijeenkomsten voor bepaalde doelgroepen worden georganiseerd en kon de BuurTent maar zeer beperkt worden ingezet. In 2021 is onder andere door de organisatie van webinars gezocht naar een alternatief. Zo is er voor de buurtpreventieteams een webinar ontwikkeld met als thema “hoe om te gaan met jeugd(overlast)”. Hiermee is tegemoet gekomen in de behoefte van een groot aantal buurtpreventieteams en aangesloten bij een actualiteit in delen van de stad. Daarnaast is er in samenwerking met de politie en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) een stadsbreed webinar georganiseerd onder de noemer ‘Geef oplichters en inbrekers geen kans!’ De kijkers kregen adviezen en tips om zich weerbaar(der) te maken tegen een inbraak of een babbeltruc, of in de digitale val trappen van cybercriminelen. Door de inzet van traditionele, sociale en out of home media is met name tijdens de zomerperiode en in de week van de veiligheid aandacht besteed aan onder andere inbraakpreventie, cybercriminaliteit en het belang van aangifte doen. Ook is er een helingawareness campagne uitgerold rondom een groot aantal parkeergarages. Parkeerders kregen een flyer met tips om de kans op een auto-inbraak te verkleinen. | |
• | Programma Jeugdoverlast en -criminaliteit: |
Door vanuit het programma jeugdoverlast en -criminaliteit meer in te zetten op een balans tussen preventie en repressie (bijvoorbeeld voor de inzet van bestuurlijke maatregelen) waren we als ketenpartners sneller in staat om jeugdgroepen aan te pakken. Het uitdelen van Last onder Dwangsommen heeft in een aantal wijken snel het verschil kunnen maken. Er is meer aandacht geweest ook voor de groepsaanpak waardoor we makkelijker het onderscheid konden maken tussen kopstukken en meelopers in een overlastgevende groep. Vooral in Tongelre (Doornakkers) en Vaartbroek heeft dit gezorgd voor het snel terugbrengen van rust in de wijk. | |
• | Programma Zorg en Veiligheid: |
Vanuit het programma Zorg en Veiligheid beperken we zo veel als mogelijk het risico dat iemand tussen het wal en het schip terecht komt. Dit doen we door tijdig, met onze partners, de juiste hulp en ondersteuning aan te bieden. Zo wordt overlast en verdere escalatie voorkomen. Hiervoor hebben we in 2021 de gemeentelijke escalatieketen op het snijvlak van zorg- en veiligheid herijkt. Taken, rollen en verantwoordelijkheden op het gebied van keten-, proces- en casusregie zijn samen met sleutelpartners vernieuwd, vastgesteld en geïmplementeerd. Ook is in 2021 de basis gelegd voor een heroriëntatie op outreachend werk. Het doel van de heroriëntatie is om de juiste zorg eerder op de juiste plek te krijgen, zodat verdere escalatie op het gebied van zorg en veiligheid kan worden voorkomen. Ook wordt gewerkt aan een betere opvolging van politiemeldingen inzake overlast door verward gedrag, hetgeen veiligheid en leefbaarheid in wijken bevordert. Samen met uitvoerende zorg- en veiligheidspartners zijn huidige knelpunten en wensen voor de toekomst in kaart gebracht. Tevens is op het thema outreachend werk de basis gelegd voor informatiegestuurd- en gebiedsgericht werken door middel van het ontwikkelen van een prototype voor een monitor en is een pilot Wijk-GGD gestart in de wijken Gestel en Oud Woensel. Op het gebied van nazorg ex-gedetineerden zijn resultaten geboekt op het uitwerken van lokale en regionale werkprocessen voor de uitvoering van het landelijk bestuurlijk akkoord ‘Kansen bieden voor re-integratie’. Doel van deze inzet is om de kans op recidive te verminderen. Tot slot is er rondom het thema mensenhandel regionaal beleid ontwikkeld en vastgesteld inzake preventie, signalering, handhaving, veiligheid en zorg. | |
• | Programma Ondermijning/georganiseerde criminaliteit: |
In 2021 is de aanpak in Oud-Woensel gecontinueerd en uitgebreid. We hebben onderzocht hoe we de zichtbare uitingen van criminele netwerken (overlast en drugscriminaliteit) repressief beter konden aanpakken, in nauwe samenwerking met de politie. Daartoe zijn ongeveer 20 gerichte acties op drugshandel uitgevoerd, evenals het inzetten van de APV bij samenscholing en pilot lasten onder dwangsom bij drugshandel. Bij drugscriminaliteit is specifiek ingezet op de combinatie met preventie, in het kader van het BOTOC – project. Daarnaast zijn handhavingstrajecten gecontinueerd op ondernemers die de illegale situatie niet herstelden, zoals het open zijn zonder exploitatievergunning. De wet Bibob wordt intensief ingezet. We zijn zichtbaar aanwezig geweest, handhaven waar het moet en spreken aan waar het kan. | |
• | Programma Radicalisering en Polarisatie: |
Ondanks de coronacrisis hebben de geplande activiteiten ten aanzien van bevorderen bewustwording, vakmanschap en vroeg signalering in 2021 doorgang kunnen vinden. Trainingen en webinars in dit kader zijn deels fysiek en deels online aangeboden afhankelijk van de geldende coronamaatregelen. | |
• | Programma Woonoverlast: |
Net als in 2020 is nog steeds sprake van een hoog aantal meldingen woonoverlast. Deze stijging is ingezet gedurende de coronapandemie. Dit zien we terug in het aantal meldingen bij het meldpunt woonoverlast, maar ook in het aantal aanmeldingen bij Buurtbemiddeling. Als gevolg van de coronacrisis heeft de aanpak zich met name gericht op de extreme woonoverlast (bijvoorbeeld door gedrag, vervuiling en (fysiek) gevaarlijke situaties) in samenwerking met de partners. Reguliere controles woonoverlast hebben in 2021 geen doorgang gekregen, gelet op de coronamaatregelen. De bemiddelingstrajecten vanuit Buurtbemiddeling zijn gedurende het jaar wederom toegepast binnen de kaders van de geldende maatregelen. Er is een nieuwe start gemaakt in de totstandkoming van het convenant woonoverlast, nadat consensus is gevonden in de uitgangspunten rondom de gegevensdeling tussen de betrokken partners. Ook wordt aangesloten bij de uitgangspunten volgend uit de herijking van de escalatieketen en de toetsingen die in het kader van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zijn uitgevoerd. Ten aanzien van verkrijging van inzicht op het gebied van malafide verhuur en het misbruik van vastgoed is een projectleider ingehuurd om zowel binnen als buiten de organisatie de samenwerking te zoeken op deze thema’s. Ook is aangesloten op lopende ontwikkelingen en nieuwe initiatieven om dit inzicht te vergroten en om een mogelijke aanpak te verwezenlijken. | |
• | Programma Weerbare overheid: |
Binnen het programma Weerbare overheid wordt gewerkt aan het actualiseren van de basistaken integriteit en veiligheid (veilig werken/veilige publieke taak). Die benaderen we niet meer afzonderlijk, maar als thema’s die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Werken aan weerbaarheid raakt de hele organisatie. Rode draad in het programma was het versterken van ons netwerkbewustzijn en het leren detecteren van (onbedoelde) integriteits- en veiligheidsrisico’s die bij het netwerken aanwezig kunnen zijn. Hiermee houden we oog voor het belang van netwerken, maar voorkomen we ook dat door oneigenlijk druk en dreiging democratische besluitvorming onder druk komt te staan. Het verhogen van (netwerk)bewustzijn en een weerbare overheid komt in diverse activiteiten terug. | |
• | Toezicht en handhaving leefbaarheid: |
In het kader van toezicht en handhaving leefbaarheid hebben we op basis van het jaarlijks uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) uitvoering gegeven aan de VTH-taken. We hebben daarbij - vanuit veiligheid, sociaal- en ruimtelijk domein – samen gewerkt aan het vergroten van de bereidheid om de regels na te leven en ruimte te maken voor fysieke initiatieven die passen binnen de spelregels. Te denken valt aan ondermijning, waarbij het bestuurlijk interventie team Eindhoven met name ingezet heeft op integrale controles in het gebied Oud-Woensel, de aanpak in het kader van misbruik vastgoed en actiedagen woonoverlast. Daarnaast hebben we jeugdboa’s ingezet bij de aanpak van overlast door jongeren. De focus ligt op het contact en in gesprek zijn met jongeren in het buitentoezicht. |