Taakvelden

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

De coronacrisis had ook in 2021 nog een flinke impact op de Veiligheidsregio Brabant -Zuidoost (VRBZO). Met de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 (Twm) zijn veel bevoegdheden rondom maatregelen bij het kabinet en de Tweede Kamer belegd. Daarmee eindigde formeel de situatie waarmee vergaande maatregelen via tijdelijke noodverordeningen werden opgelegd. Onderdeel van de invoering van de Twm was het aanbieden van een (eind)verslag namens de voorzitter veiligheidsregio aan gemeenteraden over de bestrijding van de crisis. In februari 2021 is het tweede verslag Covid-19 namens de voorzitter aangeboden aan gemeenteraden. Daarna had VRBZO nog steeds een belangrijke taak in de coördinatie en afstemming in de regio. Op regionaal gebied vond via het regionaal beleidsteam (RBT) op bestuurlijk niveau overleg plaats hoe de maatregelen (en versoepelingen) binnen de regio zo uniform als mogelijk worden toegepast. Met de versoepelingen vanuit het Rijk is in juli 2021 ook het crisisniveau afgeschaald. Dat betekent dat ook de crisisorganisatie grotendeels is ontbonden tot een kleine kerngroep. Zo is er bijvoorbeeld geen RBT meer actief in de regio. Wel kunnen er nog naar behoefte bestuurlijke bijpraat momenten worden georganiseerd waarbij Covid-19 het onderwerp is.
Naast bovengenoemde inzet op de coronacrisis zijn in 2021 ook reguliere activiteiten met betrekking tot crisisbeheersing en brandweer uitgevoerd. Door de coronacrisis is daarbij in een aantal gevallen wel vertraging ontstaan (zie ook de paragraaf Verbonden partijen).

Vanuit de gemeente Eindhoven is in 2021 uitvoering geven aan de gemeentelijke rampen- en crisisorganisatie. Er is ingezet op de verdere doorontwikkeling van de gemeentelijke crisisorganisatie en het opleiden, trainen en oefenen van de gemeentelijke crisisorganisatie. Daarnaast is het bestuur geïnformeerd ten aanzien van  beleidsthema’s voortvloeiend uit de gemeenschappelijke regeling VRBZO.

In 2021 hebben we ons vooral gericht op:

Visie 2025 VRBZO:

De bestuurlijke visie 2025 is vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio op 7 april 2021. In het uitvoeringsplan wordt per jaar bepaald waar de prioriteiten liggen. Deze zijn onderverdeeld in de thema’s samen voor veilig, werken aan een weerbare samenleving en een toekomstgerichte organisatie. In 2021 ging het om het uitwerken van het crisisplan 2.0, optimalisering bevolkingszorg, doorontwikkeling regiobrede crisiscommunicatie en ondersteuning lokale gemeenten. Belangrijk samenhangende tool is de doorontwikkeling Veiligheidsinformatie Platform. Ontsluiten van diverse databronnen via de meldkamer: informatie over weer, verkeer, evenementen, gebouwen en vergunningen. Door de inzet op de coördinatie en aanpak van de coronacrisis zijn niet alle doelstellingen volledig gerealiseerd. Het Veiligheidsinformatie Platform is operationeel en beschikbaar voor alle relevante piketfunctionarissen.

Meerjarenbeleidsplan VRBZO (2020-2023):

Het bestrijden van de effecten van de coronacrisis, en de werkzaamheden die hieruit voortvloeien, hebben ook in 2021 voor VRBZO de hoogste prioriteit gehad.
De coronacrisis heeft in 2021 veel capaciteit en flexibiliteit van de gehele (crisis)organisatie gevraagd. De VRBZO heeft samen met onder andere gemeenten en politie bijgedragen aan het bestrijden van de effecten van de maatregelen in de crisis. Het doel daarvan was de continuïteit van de zorg en de maatschappij te borgen. Vanuit de crisisorganisatie zijn in 2021 continue de effecten van de coronamaatregelen in goede banen geleid en zijn stakeholders betrokken in het afgekondigde overheidsbeleid. Door deze continue inzet zijn geplande activiteiten op het gebied van crisisbeheersing uitgesteld en zijn taken intern anders ingericht.
Ook is nagenoeg alle personele capaciteit Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) en Bevolkingszorg ingezet voor het bestrijden van de effecten van de coronacrisis. Werkzaamheden gericht op de regionalisering van de taak van bevolkingszorg hebben hierdoor vertraging opgelopen. Hierbij gaat het om het herinrichten en uitbreiden van werkzaamheden op het gebied van opleiden, trainen en oefenen en de uitrol van het registeren hiervan op kwalitatief (wat heeft men geleerd) en kwantitatief niveau (heeft men deelgenomen).

Maatregelen coronacrisis:

Op 24 januari 2021 vonden de avondklokrellen in Eindhoven plaats. Het COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement heeft na afloop van dit incident de bestuurlijke inzet geëvalueerd. Het advies rapport is in 2021 gepubliceerd. Aanbevelingen uit het rapport zijn opgepakt en onderwerp van gesprek in de afstemming en verantwoordelijkheden tussen de lokale Driehoek en de Veiligheidsregio.

Opdrachtgever-/opdrachtnemersrelatie gemeente en VRBZO:

Ook bij de voortzetting van de sterke en duidelijke opdrachtgevers- en opdrachtnemersrelatie, noodzakelijk voor een effectieve samenwerking, is de coronacrisis in 2021 van invloed geweest. Er is een duidelijke scheiding aangebracht tussen de rol van burgemeester en de rol van de burgemeester als voorzitter van de VRBZO. Daarnaast wordt en is de VRBZO in 2021 wederom aangesproken op haar adviserende rol. Dit is toegepast en uitgewerkt in de controles rondom brandveiligheid horeca en bijvoorbeeld advisering rondom Koningsdag. Hiervoor is een aparte regionale werkgroep opgericht. De werkgroep was verantwoordelijk voor het beschrijven van de mogelijke scenario’s en repressie op Koningsdag zelf.

Herijking gemeentelijke rampen en crisisorganisatie:

De vastgestelde bestuurlijke visie crisisbeheersing streeft naar een flexibele crisisorganisatie die past bij dynamische incidententypen. In lijn met de visie heeft de veiligheidsregio via het plan ‘optimalisering bevolkingszorg’ in kaart gebracht waar de komende jaren op wordt ingezet en wat de deelnemende gemeenten moeten leveren. Dit plan is toegepast in de herijking van onze gemeentelijke rampen- en crisisorganisatie. Alle gemeentelijke taken en verantwoordelijkheden zijn opnieuw in kaart gebracht en gecontroleerd. Het gaat daarbij om een controle van gegevens en inventarisatie.
Tevens is er geïnvesteerd in het ontwikkelen van een gemeentelijk informatieknooppunt voor crisisbeheersing door het ontwikkelen van een nieuw online platform. Dit platform voorziet alle functionarissen van de basisinformatie die zij nodig hebben om hun functie uit te kunnen oefenen.

OTO-momenten (opleiden, trainen en oefenen) en opleiding gemeentelijke rampen- en crisisorganisatie:

Vanwege de coronacrisis is de uitvoering van de OTO-momenten beperkt tot de noodzakelijke OTO-momenten. Gelet op de noodzaak om herhaaldelijk aandacht te blijven besteden aan het onderwerp crisisbeheersing en de ontwikkelingen in dit vakgebied zijn alle gemeentelijke processen (opvang, ruimte, communicatie, milieu, ruimte, opvang, protocollair en juridisch) in 2021 getraind. Daarnaast zijn de noodzakelijke trainingen voor de ambtenaren rampenbestrijding  en de gemeentesecretaris van dienst doorgegaan. Het voltallige college heeft in een thematische sessie stilgestaan bij de taak van de burgemeester en de het samenspel met de technisch voorzitter, gemeentesecretaris van dienst en ambtenaar rampenbestrijding.
Er zijn, in voorbereiding op Koningsdag, aanvullende trainingsprogramma’s aangeboden aan gemeentelijke crisisfunctionarissen, inclusief het college. Ter afsluiting heeft het college samen met betrokken (hulp)diensten en onder andere de MCV, DKB, Openbaar Ministerie en Veiligheidsregio de verschillende scenario’s/crisistypen en taken en verantwoordelijkheden beoefend in een bestuurlijk doorleefsessie Koningsdag.

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2022 10:23:03 met de export van 05/30/2022 14:14:49