We willen meer economische dynamiek in de stad krijgen door nieuwe bedrijven en investeerders aan te trekken en te zorgen voor nieuwe banen. Eindhoven365 promoot de stad gericht op specifieke doelgroepen, zoals potentiële werknemers, bedrijven en bezoekers waarbij de koers voor de volgende strategische periode van de citymarketing organisatie enigszins gewijzigd is: meer focus op bestaande Eindhovense communities. Met dit kader wordt concreet ingezet op het betrekken en verbinden van bestaande communities van de stad en het vergroten van inwonerstrots en ambassadeurschap om daarmee weer nieuwe groepen aan te trekken. We promoten de campussen van Eindhoven als vestigingsplaats voor internationale bedrijven. Verder maken we door het jaar heen evenementen mogelijk en stimuleren we startende ondernemers en startups bij hun zoektocht naar kennis, financiering en contacten met relevante organisaties die hen kunnen bijstaan.
Beleidsstukken:
Zichtbaarheid startups
Toelichting:
In 2021 is het Startup beleidsplan door de gemeenteraad vastgesteld. In Q1 2021 heeft het college het uitvoeringsprogramma 2021 vastgesteld. In 2021 is gestart met de uitvoering van het programma. Het onderzoek naar financiering voor startups in de regio is inmiddels afgerond. Diverse partijen uit de regio hebben hun bijdrage geleverd aan het onderzoek, waarin is gekeken naar de diverse subsidies, leningen en andere financieringsmogelijkheden voor startups in verschillende levensfases. Daarnaast is gestart met de ontwikkeling van het Startup in Residence-programma. Dit bestaande programma zal worden geïmplementeerd in het gemeentelijk inkoopbeleid. Met diverse partijen uit de regio wordt gesproken om het in gezamenlijkheid te organiseren. Op dit moment worden challenges uit de organisatie opgehaald, zodat in Q1 2022 gestart kan worden met het programma. De one-stop-shop is inmiddels gerealiseerd. Deze fysieke plek in de stad, genaamd The Gate, is dé centrale plek waar startups terecht kunnen voor vragen en ondersteuning om sneller te kunnen groeien. Ook wordt verdere uitvoering gegeven aan de Regiodeal. Het platform Brainport Connect groeit gestaag, waardoor startups zich sneller kunnen verbinden met (bedrijven en organisaties uit) het ecosysteem. Helaas ondervinden we nog wel vertraging met deelprojecten doordat Corona langer onder ons is gebleven dan gepland. In 2022 pakken we events weer op en starten we met de organisatie van het startup brand event. Mede op basis van de behaalde resultaten in 2021 stelt het college het uitvoeringsprogramma 2022 vast.
Versterking vestigings- en leefklimaat
Toelichting:
In december 2020 heeft het college ingestemd met het instellen van een team van 2,5 FTE dat zich inzet voor de economische transformatie van de binnenstad en een aantal geprioriteerde wijkcentrumgebieden en radialen, te weten WoensXL, Kruisstraat Woenselse Markt, Kastelenplein, Haagdijk en de Geldropseweg. Doelstelling van het project is, om samen met de interne en externe stakeholders, gebieden met oplopende leegstand en verschraling van aanbod te transformeren naar aangename verblijfsplekken. Het project loopt van 2021 tot en met 2023, met dien verstande dat er in 2021 en 2022 een externe evaluatie van de inzet wordt aangeboden aan het college. Voor 2022, met een uitloop naar 2023, worden incidentele middelen ingezet om de transformatieopgave extra te ondersteunen. Voor de binnenstad en de opgave aan de Kruisstraat Woenselse Markt is het team daarmee uitgebreid met 1 FTE, verdeeld over twee maal 0,5 FTE. Daarnaast is nog € 0,5 miljoen incidenteel beschikbaar gesteld om de zichtbare transformatie van de wijkcentrumgebieden en radialen te versnellen en er is € 0,1 miljoen beschikbaar om in te zetten op een strategie voor de programmering van plinten.
Aantrekkelijke stad om te bezoeken
Toelichting:
We willen een aantrekkelijke stad zijn, waar mensen graag wonen, werken, verblijven en recreëren. Het voorzieningenaanbod (horeca, retail, cultuur, sport) sluit aan bij de behoefte van onze inwoners. Onze citymarketingorganisatie (Eindhoven365) promoot Eindhoven als aantrekkelijke stad om in te wonen en te werken. De citymarketing van de afgelopen 10 jaar is positief geëvalueerd en de uitkomst daarvan is dat er een nieuwe citymarketingstrategie moet worden opgesteld voor de komende 8 jaar, met financiering voor de eerste 4 jaar en daarna een evaluatie.
Beleidsstukken:
Stimuleren van evenementen
Toelichting:
Het eerste half jaar van 2021 mochten er bijna geen evenementen plaatsvinden. Een deel ging digitaal door, maar een heel groot deel van de geplande evenementen zijn niet doorgegaan. Ondanks de beperkende maatregelen is geprobeerd om daar waar wat mogelijk was, dit ook op te pakken. Koningsdag is daar een goed voorbeeld van. In de 2e helft van 2021 werd er weer meer mogelijk. Daardoor konden de marathon, DDW en GLOW doorgaan, binnen de maatregelen die toen golden.
Strategie Groots! Een hoogstaand en toegankelijk voorzieningenaanbod Op het regionale niveau van het SGE is een strategie opgesteld met inbreng van partners uit het veld. In de strategie focussen we ons binnen de samenwerking nadrukkelijk op bovenlokale, regionale en topvoorzieningen en evenementen. Doel van de strategie is om als ware we één gemeente gezamenlijk een blijvend kwalitatief en hoogstaand regionaal voorzieningen- en evenementenaanbod te realiseren op het gebied van sport, cultuur en recreatie. Dit versterkt zowel de levenskwaliteit van onze (toekomstige) inwoners, als de gunstige ontwikkeling en internationale concurrentiekracht van de regionale economie in het SGE. De strategie is in 2021 door alle gemeenteraden vastgesteld. Deze strategie is verder uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma voor de komende vier jaar
In 2021 hebben we ons vooral gericht op:
•
Economische transformatie winkelgebieden:
We zetten in op een economische transformatie van de binnenstad, een aantal wijkcentra en radialen, als onderdeel van de versterking vestiging- en leefklimaat. In 2021 hebben we de eerste stappen gezet richting het ondersteunen en faciliteren van marktpartijen die bijdragen aan kwalitatief, multifunctioneel aanbod. Dit zijn projectontwikkelaars welke bezig zijn met gebiedsontwikkeling of kleinere ondernemers / vastgoedeigenaren. Daarnaast hebben we bijgedragen aan ontwikkelvisies die onderdeel zijn van de verdichtingsvisie binnenstad, zoals bijvoorbeeld Stadhuisplein, Krabbendampad en de Stationsomgeving. In het centrum is de overlegstructuur heringericht. Hierbij is gekozen voor een duidelijk onderscheid naar strategisch, tactisch en uitvoerend niveau. De Stichting Binnenstad Eindhoven heeft zich sterk door ontwikkeld en is in feite het bestuurlijke aanspreekpunt en opdrachtgever voor diverse activiteiten en projecten waarbij de BIZ als fondsbeheerder de middelen toekent. Daarnaast is gedurende de coronaperiode een zeer intensieve en daadkrachtige overlegstructuur ingericht waarbij bestuurders van de gemeente nagenoeg wekelijks met de besturen van de horeca (KHN/SHE) en de retail (SDBE) overleg hebben gevoerd. Dit heeft gedurende de crisisperiode met diverse heftige ingrepen (lockdowns, crowdcontrol, steunmaatregelen etc.) voor wederzijds begrip gezorgd, waardoor escalaties zijn uitgebleven en de samenwerking feitelijk alleen maar hechter is geworden.
•
Evenementenvisie:
In 2021 hebben we de evenementenvisie vastgesteld en zijn we gestart met de Green Deal evenementen om samen met evenement organisatoren te komen tot duurzamere evenementen.
Deze pagina is gebouwd op 06/03/2022 10:23:03 met de export van 05/30/2022 14:14:49