Overzicht baten en lasten

Toelichting staat van baten en lasten

Begroting 2021
voor wijziging

Begroting 2021
na wijziging

Realisatie 2021

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Algemene dekkingsmiddelen

Lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is

-

79.300

79.300

-

79.225

79.225

-

79.805

79.805

Algemene uitkeringen

-

489.067

489.067

-

538.446

538.446

-

554.475

554.475

Dividend

-

528

528

-

326

326

-

321

321

Saldo financieringsfunctie

-

-1.375

-1.375

-

-2.147

-2.147

-

681

681

Overige algemene dekkingsmiddelen

-

2.982

2.982

-

3.363

3.363

-

3.363

3.363

Onvoorzien

234

-

234

234

-

234

234

-

234

Totaal algemene dekkingsmiddelen

234

570.502

570.736

234

619.213

619.447

234

638.645

638.879

Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting

-

-

-

-

-

-

1.794

-

-1.794

Totaal saldo van baten en lasten

926.844

909.029

-17.815

1.020.203

1.001.262

-18.941

947.433

990.336

42.903

Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves

11.072

28.887

17.815

104.956

125.944

20.988

137.570

127.374

-10.196

Het gerealiseerde resultaat

937.916

937.916

-

1.125.159

1.127.206

2.047

1.085.003

1.117.710

32.707

* Opgetelde bedragen kunnen afwijken i.v.m. afrondingsverschillen.

De algemene dekkingsmiddelen zijn verwerkt in het 'overzicht baten en lasten' in de jaarrekening. De baten lokale heffingen maken onderdeel uit van de taakvelden 0.61 OZB woningen, 0.62 OZB niet woningen en 0.64 belastingen overig. De overige dekkingsmiddelen zijn begroot en gerealiseerd binnen de taakvelden 0.5 treasury, 0.7 algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds en 0.8 overige baten en lasten.

De algemene dekkingsmiddelen worden nader gespecificeerd in Bijlage 1 kerngegevens.

Toelichting algemene dekkingsmiddelen

De algemene dekkingsmiddelen vormen de basis om de uitgaven in het kader van de verschillende programmaonderdelen te dekken. In het voorgaande overzicht is aangegeven uit welke onderdelen deze algemene dekkingsmiddelen bestaan. Hieronder volgt voor de belangrijkste onderdelen een toelichting op het verschil tussen het in 2021 begrote en gerealiseerde bedrag.

Lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is
Het totaal van de lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is bedraagt € 79,8 miljoen. Deze afwijking van € 0,5 miljoen wordt verklaard door de OZB. Er is een afwijkend areaal ten opzichte van de raming in november 2020 en minder leegstand bij de niet-woningen gebruikers.

Algemene uitkeringen
De algemene uitkering 2021 is conform bestendige gedragslijn gebaseerd op: de accressen op basis van de septembercirculaire, alle overige mutaties op basis van de decembercirculaire en alles wat officieel in latere circulaires wordt toegekend met betrekking tot 2021 wordt een nagekomen bate in een volgend rekeningjaar. De  aanvullende corona compensatiepakket 2021 die in de decembercirculaire zijn aangekondigd, maar waarvan de exacte verdeling in latere circulaires bekend wordt gemaakt, worden aldus een nagekomen bate 2021 in rekeningjaar 2022. Een en ander in lijn met de uitspraak van de commissie BBV hierover. In 2022 wordt een aanvullende toekenning en verdeling van compensatiemiddelen verwacht vanuit het 6e steunpakket. In het 6e steunpakket is toegezegd dat het kabinet alvast middelen reserveert om de SW-bedrijven in 2022 te compenseren. Daarnaast is de compensatie meerkosten jeugd/wmo over 2021 vastgesteld op een moment dat niet voorzien was in nieuwe beperkende maatregelen. In het 6e steunpakket is aangekondigd dat het Rijk en VNG hebben afgesproken de eventuele meerkosten 2021 die hieruit voortvloeien te betrekken bij de compensatie 2022. Ook zal in 2022 de afrekening plaatsvinden van de inkomstenderving over 2021.

De uitkeringen uit het gemeentefonds vertonen een positief resultaat van € 6,0 miljoen. Dit komt voor het uitkeringsjaar 2021 door actualisering van verdeelmaatstaven (- € 0,2 miljoen). De accressen zijn bevroren vanwege corona en de ruimte onder het BCF-plafond is aangepast (+ € 3,6 miljoen). We hebben compensatie gekregen voor Loon- en prijsontwikkeling Sociaal Domein (+ € 1,1 miljoen) en de restant behoedzaamheidsreserve is vrijgevallen (+ € 1,5 miljoen). Voor het uitkeringsjaar 2021 hebben we bij de decembercirculaire geld gekregen voor taakmutaties en coronacompensatie (+ € 10,0 miljoen). Dit geld is gestort in de reserve circulaires gemeentefonds om besteding in 2022 mogelijk te maken (- € 10,0 miljoen).

Dividend
Aan dividenden is in 2021 voor wijziging € 528.000 begroot. In de begroting na wijziging is dit bijgesteld gezien Eindhoven Airport geen dividend (€ 113.000) door de corona pandemie en BNG een lager dividend uitkeert als gevolg van lagere winst (€ 89.000). Eindhoven Airport keert geen dividend uit vanwege het dividendverbod uit hoofde van de NOW regeling waar Eindhoven Airport N.V. in 2020 gebruik van heeft gemaakt. De begroting na wijziging bedraagt € 326.000. Het werkelijk uitgekeerde dividend en teruggave dividendbelasting bedroeg
€ 320.499 bestaande uit ontvangen dividenden van BNG (€ 310.596) en Enexis (€ 9.903).

Saldo financieringsfunctie
Het gerealiseerde renteresultaat is € 0,7 miljoen positief. De voordelige afwijking ten opzichte van gewijzigde begroting is met name het gevolg van lagere externe rentelasten door minder investeringen in de afgelopen jaren. Ook in 2021 was het niet noodzakelijk om lange financiering aan te trekken. Daarnaast is door de positieve rente op kasgeldleningen een niet begrote opbrengst gerealiseerd.

Overige algemene dekkingsmiddelen
De commissie BBV heeft in 2016 de berekening van de interne rente exact voorgeschreven. De rentekosten worden omgeslagen over de activa die integraal zijn gefinancierd. In de begroting 2021 is de interne rekenrente en rekenrente op reserves en voorzieningen vastgesteld op 1%. Gedurende het jaar is berekend of de doorbelaste rentelasten in de realisatie niet meer dan 25% afwijken van de werkelijke netto rentelasten, met een te positief renteresultaat tot gevolg. Het gerealiseerde renteresultaat op het taakveld treasury valt in 2021 binnen de bandbreedte die in de BBV notitie is gedefinieerd. Het rentepercentage voor het grondbedrijf is bij de begroting vastgesteld op 0,97%. Dit percentage is ook gehanteerd in de realisatie.

Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
De verwachte VPB last is niet begroot. Jaarlijks schatten we de geprognosticeerde belastbare winst en de hieruitvolgende VPB verplichting in. De totale ingeschatte belastbare winst over de periode 2016 t/m 2021 bedraagt € 3,8 miljoen. Hiervan is t/m 2020 op basis van (voorlopige) aanslagen afgerond € 1 miljoen betaald. In 2021 is eveneens € 1 miljoen betaald en daarnaast houden we rekening met een nog te verwachtte last over deze jaren van € 0,8 miljoen. Per saldo een afwijking in 2021 van € 1,8 miljoen op VPB last

Onvoorzien
In de begroting 2021 is een bedrag van € 234.000 opgenomen voor onvoorziene lasten, voor niet begrote uitgaven die onvoorzien, onvermijdbaar en onuitstelbaar (O-O-O) zijn. Op basis van een aangenomen amendement (A01) bij de begrotingsbehandeling 2021 is de post gedeeltelijk ingezet voor de dekking van tijdelijke uitbreiding griffie (€ 80.000). Daarnaast is de post ingezet voor interne begeleidingskosten gerelateerd aan de gezondmaking van het muziekgebouw (€ 90.000), de afronding van het onderzoek naar de aankoop van woningen Joodse eigenaren en navordering belasting tijdens WOII (€ 9.000), gedeeltelijke dekking van de oplossing inzake de financiering Falconcrest (€ 19.000) en de meerkosten van de accountant inzake de controle jaarrekening 2020 (€ 36.000) die begin 2021 is uitgevoerd.

Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
De in 2021 gerealiseerde toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves zijn toegelicht in de toelichting op de balanspost reserves in paragraaf 4.2.1. In hoofdstuk 2 zijn de afwijkingen ten opzicht van de begroting per taakveld toegelicht.

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2022 10:23:03 met de export van 05/30/2022 14:14:49